Gå til sidens hovedinnhold

Europeisk aksjon mot "spådamer"

Europeiske forbrukermyndigheter går til felles aksjon mot villedende markedsføring fra "spådamene" Maria Duval og Marie France.

Det er the International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN) i Europa som har iverksatt aksjonen, opplyser Forbrukerombudet.

Ikke lov å ta inn annonsen

Firmaene som antas å stå bak den villedende markedsføringen har blitt bedt om å stanse denne med en gang.

Forbrukermyndighetene i Europa vil også gripe inn mot alle som bidrar til annonsering for de to spådamene i aviser, postordrekataloger eller lignende.

Oppfyller ikke løftene

En rekke av organene som deltar i ICPEN Europe-samarbeidet har mottatt et stort antall klager på markedsføringen til Maria Duval, Marie France og lignende "sannsigersker".

Forbrukermyndighetene har etter å ha undersøkt "tjenestene" som tilbys, konkludert med at markedsføringen er villedende og i strid med markedsføringslovgivning over hele Europa.

Det har også blitt påpekt at det gis falske løfter om tilbakebetaling av penger til kunder som er misfornøyd med spådamenes innsats. Dessuten spiller markedsføringen på frykt og overtro, og kan virke truende.

Dansk selskap var ansvarlig

I Norge har Forbrukerombudet mottatt 67 skriftlige klager på markedsføringen av Maria Duval og Marie France. Ombudet undersøkte saken, og kom frem til at markedsføringen ikke kunne knyttes til noe norsk selskap. Det var firmaet Astroforce i Danmark som var ansvarlig for denne.

Totalt sett har imidlertid ikke Ombudet mottatt mer enn fem skriftlige klager på markedsføringen av spådamene i 2003.

Reklame

Black Week: Her får du oversikt over alle salgene