Det viser årets tredje kvartalsrapport, som kom torsdag morgen.

I første halvår av 2021 leverte Europris rekordresultat, og når vi nå er inne i andre halvår og nylig ferdig med tredje kvartal, ser vi at veksten fortsetter.

Det totale salget, altså samlede driftsinntekter, i tredje kvartal endte på nesten to milliarder kroner, en økning på 5,1 prosent fra samme kvartal i fjor. 1,994 milliarder kroner mot 1,897 milliarder kroner i 2020.

Les også: Zalando fortsetter veksten - over ti millioner flere kunder

Ny rekord

Det betyr rekordkvartal nok en gang, da det er det beste tredje kvartalet i Europris sin historie.For selv om veksten er på bare fem prosent, økte driftsinntektene med 28,5 prosent sammenlignet med 2019-tallene.

- På toppen av det sterkeste tredje kvartalet i Europris sin historie i fjor, har vi klart å forbedre ytelsen vår ytterligere. Solide kampanjer, godt salg av sesongvarer, og oppgradering av kategorier har vært hovedårsakene til vår suksess, sier Europris-sjef Espen Eldal i børsmeldingen.

Les også: XXL rammet av handelsbransjens store skrekk: – Påvirket oss hardt

Driftsresultatet (EBIT) økte med 21,5 prosent, fra 407 til 430 millioner kroner.

Resultat før rentekostnader og -inntekter, skatt, nedskrivninger og avskrivninger (EBITDA) økte med 5,6 prosent til 430 millioner kroner i tredje kvartal i år. Det er rekordlønnsomhet, skriver Europris i børsmeldingen.

Europris melder om en sterk finansiell posisjon, med kontanter og likviditetsreserver på 1,25 milliarder kroner.

Ikke påvirket av fraktkrisen

I tredje kvartal er oppkjøpet av Lekekassen fullført.

- Vi har vellykket gjennomført det strategiske oppkjøpet av Lekekassen.no i løpet av tredje kvartal, og allerede har vi sett positive effekter fra samarbeidet mellom Lekekassen og Europris, sier Eldal.

Les også: 33 prosent vekst for Komplett i tredje kvartal

Nå er Europris klare for fjerde kvartal - inkludert julesesongen.

- Den globale distribusjonskrisen har så langt ikke påvirket Europris. Vi har fulle lager og er godt forberedt på det viktige fjerde kvartalet. Gjennom vår fleksible forretningsmodell og sterk markedsposisjon, tror jeg Europris er godt posisjonert for å opprettholde gode resultater i de kommende kvartalene, sier Europris-sjefen.