Gå til sidens hovedinnhold

Europris med rekordresultat i første halvår: - Har vært krevende og tøft

Selv om salget i andre kvartal av 2021 gikk ned med 5,2 prosent, har Europris hatt det beste halvåret noensinne.

- Det har vært gode resultater og en god utvikling, men det har vært krevende og tøft. Spesielt var butikk-nedstengingen en prøvelse for organisasjonen, og tøft for permitterte ansatte, sier Europris-sjef Espen Eldal til Nettavisen.

Han skryter imidlertid av hvordan ansatte har håndtert situasjonen, og hvor god jobb de har gjort etter de kom tilbake fra permitteringene.

I første halvdel av 2021 har Eurpris levert sterke tall - til tross for nedstengingen i april. Det totale salget endte på 3,8 milliarder kroner, opp 6,2 prosent fra samme periode i 2020 og 33,4 prosent fra 2019. I samme periode har ni prosent av butikkene vært midlertidig stengt.

- Det er fantastisk morsomt. Vi må erkjenne at pandemien har drevet salget og etterspørselen, og vi har utnyttet mulighetene i markedet. Vi har lykkes med å tiltrekke oss kunder, og skal fortsette å jobbe med det, sier Eldal.

Europris-aksjen steg raskt torsdag morgen, opp ni prosent på det meste, men i titiden er aksjen opp tre prosent til 60 kroner.

Nedgang i andre kvartal

Salget i april ble påvirket negativt av stengte butikker som følge av koronapandemien. 22 prosent av butikkene holdt stengt, og samtidig falt påsken i samme periode. Salget tok seg opp i mai og juni, men likevel fikk Europris en nedgang i salget totalt i andre kvartal.

Det totale salget endte på nesten 2,1 milliarder kroner i kvartalet, mens det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) økte med 11,3 prosent til 537 millioner kroner. Europris skriver i kvartalsrapporten at det skyldes bedret lønnsomhet på grunn av høyere marginer og god kostnadskontroll.

- Andre kvartal var utfordrende for oss på grunn av pandemirestriksjoner, likevel fortsatte vi å forbedre driftseffektivitet og produsere rekordresultat, sier Eldal i pressemeldingen.

I andre kvartal var resultatet fra ansattes engasjementsundersøkelse all-time high.

- I denne krevende situasjonen er jeg glad for at vi klarte å skape et trygt arbeidsmiljø, og at medarbeidertilfredsheten viste seg å være all-time high, sier Eldal.

Årsaken til at andre kvartal ikke har gått like bra som første kvartal, sammenlignet med fjoråret, skyldes ifølge Eldal sammenligningsgrunnlaget.

- I januar og februar så vi en positiv effekt fordi vi ikke hadde koronapandemi i Norge samme periode i fjor. Men koronapandemien førte til økt salg hos Europris i andre kvartal i fjor, og grunnet stengte butikker i samme kvartal i år, så vi derfor en nedgang, sier Eldal til Nettavisen.

Les også: Full fest for Europris: - Veldig sterkt

Oppkjøp styrker nettsatsningen

I vår kjøpte Europris 67 prosent av Lunehjem.no sin netthandel og 67 prosent av e-handelen til Lekekassen. Det gjør at de styrker posisjonen sin på flere kategorier innen netthandel.

- Vi satser mer på netthandel, og styrker oss på nett med målrettede oppkjøp innen kategorier som går bra på nett, sier Eldal.

Sesongvarer og hagemøbler er blant varene som selger bra på nett, trekker Europris-sjefen fram, men varer som toalettpapir, tannbørste, sjampo, dusjsåpe og lignende, går best i fysiske butikker.