*Nettavisen* Økonomi.

Europris til himmels på sterke tall - knuste forventningene

Europris

VEKST: Konsernsjef Pål Wibe i Europris kan glede seg over en sterk vekst og bedring i resultatet for tredje kvartal. Aksjemarkedet jubler. Foto: Paul Weaver

Europris vokser sterkt og har en klar bedring i resultatet. Aksjemarkedet svarer med å sende aksjen i været.

01.11.19 10:56

AKER BRYGGE (Nettavisen Økonomi): Europris hadde i foregående kvartal inntekter på 1477 millioner kroner, som er en oppgang fra 1352 millioner kroner i tilsvarende kvartal i fjor.

Driftsresultatet før avskrivninger - EBITDA - var hele 18 prosent bedre enn det analytikerne ventet i gjennomsnitt, såkalte konsensusestimater. Det sender Europris-aksjen i været.

- Et fantastisk kvartal

- Nøkkelbudskapet i dag er at vi har hatt et fantastisk kvartal. Vi har hatt en monstervekst og styrket vår posisjon som den ledende lavprisaktøren i Norge, sa en svært fornøyd konsernsjef Pål Wibe i Europris på en presentasjon fredag morgen.

- Det viktigste kvartalet ligger foran oss, fortsatte han, og siktet til kvartalet vi er inne i.

Aksjemarkedet verdsatte det sterke resultatet. Rett etter børsåpning var Europris-aksjen opp over 8 prosent til 27 kroner.

Les også: Europris inngår samarbeid med Iceland

Mer prisbevisste

Wibe sa at kundene er blitt mer prisbevisste og ønsker å spare penger, men det er ingen dramatiske endringer i handlemønsteret.

- Vår største konkurrent er latskapen til folk, at de ikke bryr seg om å spare penger, sa konsernsjefen. Han frykter ikke konkurransen fra aktører som Rusta og Jula.

Driftsresultatet bedret seg i perioden fra 89 millioner kroner til 137 millioner, resultatet før skatt fra 79 millioner kroner til 109 millioner.

I andre kvartal utgjorde de totale inntektene 1621 millioner kroner, driftsresultatet 153 millioner og resultatet før skatt 131 millioner kroner.

10 prosent svekkelse

Det har imidlertid vært en kraftig kronesvekkelse, spørsmålet er når den svake kronen må veltes over på kundene.

- Det får vi se. Kronesvekkelsen har vært på 10 prosent det siste året. Tidligere har den vært på 30 prosent i 2014-2015. Men det er ikke bare den norske kronen som har svekket seg, det er også den kinesiske valutaen, svarer Wibe på spørsmål fra Nettavisen Økonomi.

Europris har ca. 30 prosent av innkjøpene i dollar og 12-13 prosent i euro. Resten av innkjøpene er i norske kroner og småvalutaer. Wibe sier de har sikret sine valutakjøp seks måneder frem, og det gjør de fleste aktørene i markedet.

Les også: Europris-arving Maria Høili dumper prisen på kjempevilla

Ikke først ute

- Men de fleste produserer ikke i Norge lenger, de produserer utenfor Norge. Og så er det ofte sånn at slike svekkelser når alle samtidig hvis man må øke prisene. Vi er en lavpriskjede, så da venter vi til de andre har økt.

- Men hvis den svake kronen skulle holde seg mot euro og dollar, er det da uunngåelig at prisene må opp?
- Det spørs hvordan prisene er i produksjonslandene, så det er ikke gitt. Mye av det vi kjøper produseres i Asia, og en kinesisk arbeider har ikke lønn i dollar. Det er ikke alltid så dramatisk som folk vil ha det til hvis vi ser på dette i et lengre historisk perspektiv.

Alle og ingen

- Hva vil du si om konkurransen i markedet, hvem er det først og fremst dere konkurrerer med?
- Vi konkurrerer med alle og ingen, det er det som er det kjedelige og morsomme svaret.

- Du nevnte på presentasjonen aktører som Jula, Biltema og Rusta?
- Vi og disse konkurrentene slåss om å få folk til å komme inn til oss, og det er derfor vi ligger i nærheten av konkurrentene. Vi legger oss også ofte ved siden av dagligvareforretningene som Kiwi og Rema. Det er bra for dagligvareforretningene, og det er bra for oss.

- Vi har ingen en til en-konkurrent, det er det som er «the beauty». Det der det som er litt spesielt med bredt vareutvalg, det er øvrige-kategorien. Hvis du går på Kiwi, så går du ikke på Rema etterpå, sier Wibe.

Les også:

Mer i Stor-Oslo

- Dere er tilsynelatende ikke så glad i byene?
- Kanskje ikke her på Aker Brygge, men vi har en butikk på Grini i Bærum som så det griner, holdt jeg på si, svarer Wibe. Han trekker frem at de har noen butikker i Oslo øst.

- Men de ligger i utkanten, i forstedene til Oslo, og ikke i sentrum.

- Hvor dere skal vokse fremover?
- Det er i Stor-Oslo, vi ser etter flere city-butikker i Stor-Oslo. Får vi gode beliggenheter og gode leiepriser, åpner vi når som helst.

- City-butikker kan være på 400-500 kvadratmeter, men en vanlig Europris-butikk bør være på 1100 kvadratmeter og oppover, svarer Wibe, som har 31 millioner besøkende innenfor dørene i løpet av et år.

Les også: Maria Høili postet fra Nazi-side på Facebook

For mye på lager

Europris skriver i en børsmelding fredag morgen at brutto fortjenestemargin er svakt opp, men at også fyllingsgraden i det sentrale varelageret fremdeles er for høy. For mye varer på lager har vært en gjenganger i Europris, men nå gjøres det tiltak for å få ned lagerkostnadene.

Det er den sterke veksten blant medlemskundene som er hovedårsaken til veksten, som på sammenliknbar basis er på 7,5 prosent. Det er ifølge Europris betydelig over markedsveksten på 1,3 prosent.

- Jeg er fornøyd med å se den fortsatt sterke veksten er drevet av kundetrafikken. Jeg er også stolt og fornøyd over å se en vedvarende bedring i vårt sesongsalg og våre kampanjer.

Les også: Europris tilbakekaller hundebein etter plastfunn

Styrket markedsposisjon

- Nok en gang leverer vi en sammenliknbar vekst som er langt over markedsveksten, og derfor styrker vi vår posisjon som den ledende lavprisforhandleren i Norge, uttaler Wibe i børsmeldingen.

I tredje kvartal åpnet Europris en ny forretning, flyttet en, mens to forretninger ble modernisert. Så langt i år er det åpnet seks nye utsalg, og styret i Europris har godkjent fem nye forretninger for neste år.

- Vi åpner bare forretninger hvis de er lønnsomme, sa Wibe på presentasjonen.

Les også: Europris får gjennomgå for supertidlig julesalg

Bredt utvalg

Europris er en norsk kjede basert som selger rimelige partivarer. Vareutvalget består av klær og sko, vask og rengjøring, jernvare, hus og hjem, personlig pleie, dyremat, hobby og fritid og tørrmat som sjokolade og snacks. Sentrallageret og hovedkontoret ligger i Fredrikstad.

Selskapet ble startet av Wiggo Erichsen på Ganddal i Sandnes i 1992, med første butikk i Støperigården på Storhaug. Kjeden har nå 264 utsalg i Norge, hvorav 230 er direkteeid av selskapet.

Folketrygdfondet er den største aksjonæren i Europris med 20,8 prosent eierandel. Markedsverdien av selskapet ved børsslutt torsdag var 4,03 milliarder kroner. Aksjekursen har de senere ukene stabilisert seg rundt 25 kroner, etter en turbulent start på børsåret.

Klikk på bildet for å forstørre. UROLIG START: Europris-aksjen hadde et turbulent første halvår, men så har kursen stabilisert seg rundt 25 kroner.

UROLIG START: Europris-aksjen hadde et turbulent første halvår, men så har kursen stabilisert seg rundt 25 kroner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag