*Nettavisen* Økonomi.

Expert ga seg på fuktskade

Foto: TV 2

Expert ga mobilkunden Eirik Mills ny telefon - men ikke før «TV 2 hjelper deg» tok saken.

04.05.05 21:14

Nordmenn kjøper to millioner mobiltelefoner hvert år. Og hos Forbrukerrådet er det ingen klagesaker som går oftere igjen. Som forbruker har du mange rettigheter. I hvert fall inntil forhandleren sier det magiske ordet: Fuktskade!

Er mobilen din fuktskadet, må du nemlig selv dekke reparasjon eller kjøp av ny mobil.

TV 2 Nettavisen skrev tidligere i dag om mobilkunden Eirik Mills, som er en av mange som har opplevd å få denne forklaringen på det han trodde var en opplagt reklamasjonssak hos Expert.

- En svært overraskende beskjed å få. Jeg er nemlig helt bombesikker på at jeg aldri har utsatt mobilen min for vann eller noe annet flytende, sa Mills, som jobber som ungdomsprest i Fana kirke.

Så tok «TV 2 hjelper deg» saken.

Ny telefon
Da Eirik og Tv 2 hjelper deg møtte kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert, fikk Eirik en ny mobiltelefon i stedet for den som ble ødelagt. Expert lovte også å se på rutinene når det gjelder slike saker.

- Som forhandler havner vi ofte i klemma mellom kunden og mobilleverandørens serviceverksted. Vi lever av fornøyde kunder, og må sørge for at telefonene blir skikkelig undersøkt slik at alle skader blir avdekket ved første undersøkelse. Det er ingen tvil om at en mobiltelefon bør tåle røff behandling, fastslår Bentestuen.

Det var først tredje gangen Mills leverte inn telefonen Expert kunne opplyse om at den var fuktskadet. De to første gangene mente serviceverkstedet det dreide seg om software-problemer. Men da Mills trodde han hadde rett på en ny telefon, siden samme problemet oppsto for tredje gang, sto han i stedet igjen uten verken ny telefon eller penger.

Holder ikke
- Det holder ikke å bare hevde fuktskade. Forhandler har en bevisføringsplikt for hvilken type fuktskade det er og hvordan den har oppstått. Det bør helst skje i form av bilder. I denne saken er det jo merkelig at verkstedet ikke oppdaget fuktskaden de første to gangene de hadde mobilen inne, sier jurist Jon Andreas Lange hos Forbrukerrådet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.