I en melding mandag ettermiddag skriver Hydro, Equinor og Panasonic at aktørene ikke lenger vil etablere en batterifabrikk i Norge.
Fabrikken skulle produsere elektriske batterier og gi 2.000 arbeidsplasser. Bakgrunnen var EUs mål om å bli mer uavhengige av batterier fra Asia.
Tysvær, Våler, Bamble og Hamar/Løten var blant de mest aktuelle vertskommunene til satsingen.
- Ingen flere aktiviteter er planlagt av aktørene for øyeblikket. Dette betyr at den pågående letingen etter et egnet område i Norge og i EU vil bli avsluttet, skriver Hydro i en kort melding.
Straffetoll
Equinor, Hydro og Panasonic møtte enorm interesse fra kommunene som ville huse den nye fabrikken. 100 mulige tomter ble vurdert før listen ble kortet ned til fire kandidater.
Samtidig har aktørene vært åpne om at de vurderte tomter i utlandet som følge av risikoen for økte utgifter fra produksjon i Norge.
- Bakgrunnen er en alvorlig bekymring knyttet til risikoen for straffetoll på elbiler med norskproduserte batterier mellom EU og Storbritannia, sa Equinors Anders Hegna Hærland til E24 i august.
Handelsavtalen mellom EU og Storbritannia innebærer at elbiler som blir produsert med norske batterier i EU, kan bli ilagt 10 prosent toll når de selges til Storbritannia - og omvendt.
- Dette er en uheldig bivirkning av Brexit. Hvis ikke dette løses politisk, risikerer vi at det blir knyttet usikkerhet til deler av det norske batterieventyret, sa NHO-sjef Ole Erik Almlid tidligere i år.
Spådde 97 milliarder i omsetning årlig fra batterier
Opprinnelsesreglene i brexitavtalen sier at fra 2027 må batterier i elbiler ha opprinnelse enten i UK eller i EU.
Norge vil dermed være ansett som et tredjeland, altså utenfor EU. Ved bruk av norske batterier i biler produsert i EU og Storbritannia, vil ikke elbilen få såkalt opprinnelsesstatus i produksjonslandet etter reglene i brexitavtalen.
Tidligere har NHO beregnet at batteriproduksjon har et omsetningspotensial i Norge på ni milliarder euro i året innen 2030. Det tilsvarer nærmere 97 milliarder kroner med dagens valutakurs. Men inntjeningen forutsatte en umiddelbar og stor satsing i alle deler av verdikjeden.