Gå til sidens hovedinnhold

Facebook rett til værs etter 18 prosent vekst

Facebook opplever økt bruk under koronakrisen, og slår også forventningene på inntekter.

NEW YORK/OSLO (Nettavisen): Investorenes øyne er rettet mot Facebook, etter at Google-eieren Alphabet kunne vise til en betydelig koronabrems i annonseinntektene tirsdag.

Facebooks forretningsmodell går ut på å selge annonser til et stort spenn av annonsører, slik at de sjeldent blir vippet av pinnen dersom én stor annonsekunde eller bransje sliter. Men når både store konserner og lokale forretninger har måttet stramme inn, stenge midlertidig og bli hjemme på grunn koronakrisen, har store annonseinntekter forsvunnet fra Facebook.

Slik ser resultatene ut, ifølge CNBC:

Inntjening per aksje (EPS): 1.71 dollar

Inntekter: 17.74 milliarder dollar

Daglige aktive brukere (DAUs): 1.73 milliarder

Månedlige aktive brukere (MAUs): 2.6 milliarder

Inntektene på 17.74 milliarder er opp nesten 18 prosent fra første kvartal i 2019, da de hadde 15.08 milliarder dollar i inntekter.

Resultatene gjør at Facebook fyker til værs på etterhandelen, opp over syv prosent.

På forhånd var det knyttet spenning til nøyaktig hvor hardt Facebook ville bli rammet av manglende annonseinntekter. Analytikerne trodde på forhånd at Facebooks inntjening ville være på 17,3 milliarder dollar for de første månedene av 2020.

Til sammenlikning meldte Facebook om en inntjening på 21,08 milliarder dollar for fjerde kvartal i 2019.

Les mer: Koronaeffekten: Strømmetallene i været for Spotify

Knallhardt fall i aksjemarkedet

Facebook har vært langt ifra immun mot koronaviruset på Wall Street, og fra midten av mars til midten av april falt aksjen dramatisk. 18. mars kostet én aksje 217 dollar - og en måned senere hadde aksjeprisen falt til 146,9 dollar.

Les mer: Premier League spilles trolig for tomme tribuner. Nå kan TV-selskapene ha funnet på noe lurt

Reklame

NÅ: Helly Hansen er i gang med Black Friday - opptil 50 % rabatt