«Fy f… Hvordan kunne det bli så galt?»

Slik starter Facebook-innlegget til butikkeier Gisle Halvorsen. Han har nettopp satt kaffen i halsen etter å ha åpnet en strømregning for Joker Storgatbakken i Tromsø.

Halvorsen forteller om en voldsom økning på sluttsummen:

«Økningen på mer enn 500 prosent var mer enn jeg i mine verste mareritt kunne forestille meg at den skulle kunne bli per måned. Kroner 52.620 for en måneds forbruk er sykt mye penger for en liten bedrift som i utgangspunktet overlever på små marginer», skriver han.

Til Nettavisen forklarer Halvorsen at Ishavskraft tok kontakt kort tid etter at han la ut innlegget. Noen derfra hadde lest det han skrev på sosiale medier.

– De ringte meg fra Ishavskraft mandag morgen og beklaget. De hadde fått med seg innlegget. Siden jeg var så forbannet og hadde skrevet det innlegget, ringte de og sa de skulle endre på det. De skulle i hvert fall sende ny faktura.

– Hun hadde lest innlegget og var enig i at det der så slett ikke bra ut, sier Halvorsen om samtalen med Ishavskraft.

Han forteller at en kollega som driver en annen Joker-butikk i byen nettopp fikk en overraskende regning på 90.000 kroner.

Det viser seg at Halvorsen er blant bedriftskundene til Ishavskraft med en noe uvanlig strømavtale, der man betaler for strømmen basert på forrige måneds spotpris, og at strømselskapet hadde oversett hvor stort utslaget ville bli.

For i det siste har nordlendingene også fått merke strømprisene. De var lenge helt skjermet for prissjokket, men i desember skjøt spotprisen opp fra 20 øre til godt over krona for en kilowattime.

– Strømprisen har gått vanvittig opp. Det var omtrent den eneste fordelen vi hadde med å bo her oppe. Vi har jo mye lengre vintre, har det mørkere, og har høyere forbruk av strøm. Vi fyrer jo i ni måneder i året her oppe, sier Halvorsen.

Mer om strømprisen i nord: Brød til 60 kroner og hotell til 3600: –⁠ Overskuddet kan bli borte

I januar har prisene roet seg noe i nord, og ligget på drøye 50 øre i snitt.

– Beklager på det sterkeste

Robin Strand, markedssjef for bedrift hos Ishavskraft, forklarer for Nettavisen at Halvorsen og en del andre kunder hos selskapet har en avtale med akonto, som betyr at de betaler for strømmen i januar i midten av januar, i stedet for å betale den på etterskudd i starten av februar.

Det er gunstig for selskapet, som da får inn betalingen fra disse kundene tidligere. Strømmen man betaler estimeres basert på spotprisen for måneden før, mens differansen gjøres opp på neste regning.

Det forklarer sjokkregningen til enkelte i Tromsø denne måneden, siden spotprisen i desember var det dobbelte av det den er i januar, og trolig fordi strømregningen i desember ble noe for lav.

Strand forteller at selskapet rett og slett ikke hadde tenkt over at kundene med akonto ville få dette store utslaget denne måneden.

– Det stemmer at vi beklageligvis har sendt strømregning til en rekke bedriftskunder med alt for høyt akontobeløp, sier han til Nettavisen.

– Størrelsen på akontobeløpet baserer seg på siste måneds spotpris. Strømprisen var rekordhøy på cirka én krone per kilowattime også i Nord-Norge i desember. Vi burde ha forutsett dette og korrigert akontoprisen før vi sendte ut strømregningen for desember med akonto for neste periode, sier Strand.

Nå tar selskapet kontakt med kundene det gjelder, forteller han.

– Vi skjønner at en høy strømregning er problematisk for mange av våre kunder og beklager dette på det sterkeste. Vi sender informasjon til alle berørte kunder om denne saken i dag og vil korrigere dette for de kundene som ønsker det, bekrefter han.

Butikkeier Halvorsen sier seg nå ferdig med saken.

– Det er veldig hyggelig at de beklager tabben de har gjort, men jeg synes samtidig det er litt rart at de ikke forutså at dette skulle skje. Det er jo en åpenbar feil, spør du meg. Jeg håper det var en feil og ikke noe som er gjort med hensikt, så sier vi oss ferdig med det, sier han til Nettavisen.