(Avisa Oslo): Frida Andersen (27) valgte strømselskapet Motkraft fordi de var nye og lovte billig strøm. Selv om hun aldri fikk bli kunde hos dem, fikk hun faktura fra selskapet.

2021 var et år med mange strømprisrekorder. I kjølvannet av at mange slet med ekstremt høye strømutgifter, oppsto det flere nye selskaper som skulle tilby billigere strøm. En av disse var Motkraft, et «non-profit» strømselskap.

– Mange sliter nå med å betale regningene sine, og det går utover privatøkonomien. Vi startet opp i protest mot en grådig strømbransje, som legger på unødvendige gebyr og avgifter, sa Bjørn Spieler, en av gründerne bak strømselskapet Motkraft til Dagsavisen i oktober.

Fikk sjokkregning

En av de som valgte å bytte strømselskap var Frida Andersen. Hun jobber som bartender og bor på Grünerløkka.

I november i fjor mottok hun en sjokkregning for strøm på 2.000 kroner. Siden hun var permittert hadde hun ikke lenger råd til dyr strøm, og undersøkte om andre strømselskaper kunne tilby en billigere pris.

– Jeg tenkte at tilbudet til Motkraft var for godt til å være sant. Vanligvis er jeg kritisk, men jeg hadde ikke råd til å være kritisk denne gangen. Men siden de reklamerte med at dette skulle være et «non-profit» strømselskap, ville jeg teste dem, sier hun.

Men hun ble nektet å bli kunde hos dem.

– Jeg ble avist på grunn av lav kredittvurdering. Jeg vet at jeg ikke har lav kredittscore, derfor var det ganske flaut å få den beskjeden, sier hun til Avisa Oslo.

Fikk slettet faktura

Hun tenkte ikke mer på dette, og byttet til et annet selskap.

Men så fikk hun en ny SMS fra Motkraft. Der fikk hun beskjed om å registrere seg på nytt, dersom hun fortsatt ønsket å bli Motkraft-kunde.

– Det ville jeg ikke, jeg hadde allerede byttet til et annet selskap.

Men noen uker etterpå fikk hun plutselig en sluttfaktura fra selskapet på 346,76 kroner.

– Jeg har jo aldri vært kunde hos dem. Jeg ble provosert, sier Andersen.

Hun sendte en e-post og fikk slettet faktura.

– Jeg kan jo ikke være den eneste som har fått en slik faktura.

Flere med lignende opplevelser

Line Foseidengen, som bor i Sarpsborg, ville også bli kunde hos Motkraft fordi de lokket med uslåelige priser, sier hun.

Også hun ble nektet å bli kunde på grunn av lav kredittscore. Hun fikk også en ny SMS der hun ble ønsket velkommen som kunde, og at hun kunne registrere seg.

– Men, jeg tok ikke kontakt. Syntes de ikke virket helt seriøse, sier hun til Avisa Oslo.

Men, så fikk hun en telefon fra Agva, som ville ha henne tilbake som kunde.

– Da skjønte jeg at Motkraft hadde registrert meg som kunde hos dem allikevel, uten at jeg hadde gitt dem noe form for samtykke.

Motkraft mente at det hadde skjedd en feil. Men likevel sendte de henne en sluttregning. Faktura var for seksdagers strømforbruk på 395,79 kroner.

– Jeg ble langt fra fornøyd. Det er en frekk måte de holder på med. De gjorde meg til kunde uten min tillatelse, så er de så frekke at de sender meg regning i tillegg. Det er ikke slik det skal være. Og jeg godtar ikke sånn.

I tillegg til disse har Avisa Oslo funnet likende historier på Bytt.no.

– Prinsippsak

Frida Andersen har ikke før i vinter byttet strømselskap, og sitter igjen med en dårlig erfaring.

– Jeg kan ikke så mye om strøm, og vegret egentlig å bytte i utgangspunktet. Men jeg var desperat da strømregningen kom på 2.000 kroner.

Hun synes Motkraft bidrar til den dårlige erfaringen.

– Målgruppen deres er jo kunder som meg, permitterte unge som bor alene, som ikke har så mye penger eller erfaringer med å bytte selskaper. Jeg er redd flere har fått faktura og har betalt uten å tenke så mye over det, i og med at det ble lagt inn automatisk trekk i nettbanken.

Hun ønsker nå at selskapet undersøker hvor mange som ble kunde mot deres vilje, og refunderer pengene dersom de har fått inn penger de ikke har krav på.

– Dette er en prinsippsak. Derfor sier jeg fra om dette.

Skylder på intern misforståelse

Motkraft opplyser overfor Avisa Oslo at det er rundt 20 personer som ble registret som kunder og fikk strøm via dem i en veldig kort periode.

– Dette skjedde selv om de ikke lenger ønsket et kundeforhold, etter å ha fått avslag på å bli kunde hos oss i første omgang, sier Anders Rodem, medgründer i Motkraft.

Motkraft opplyser at de avsluttet kundeforholdet da de oppdaget dette.

– Det at Frida og noen andre har fått en «sluttfaktura», betyr ikke at vi har tatt betalt for noe annet enn akkurat den strømmen de har brukt og fått levert via oss i denne korte perioden. De har altså ikke lidd et økonomisk tap, selv om det er beklagelig at det skjedde, sier han til Avisa Oslo.

Ifølge Motkraft skjedde denne feilen i I forbindelse med justeringen av kredittgrensen.

– Da ble noen, av de som først hadde søkt og fått avslag, om-kategorisert til kredittverdige i forbindelse denne endringen. De oppfylte dermed de de nye kredittkravene og kunne likevel bli kunder.

– I den forbindelse ble disse automatisk sendt videre i vårt kundesystem og opprettet som kunder, til tross for avslaget i første omgang. Dette skulle vi selvsagt ha fanget opp, men det gjorde vi dessverre ikke. Men vi mener nå å ha justert både system og rutiner slik at dette ikke skal skje igjen.

– Vi har hatt en dialog med de som ble ufrivillig kunder hos oss og har forsøkt å rydde opp på best mulig måte, sier Rodem.

Avisa Oslo har vært i kontakt med Forbrukerrådet som sier de ikke har registrert henvendelser om firmaet hos seg. De regner med at Motkraft rydder opp i saken med kundene sine.

– Hvis du ikke har inngått en avtale, så skal du heller ikke betale. Vi renger med Motkraft ordner opp i dette for de kundene det gjelder, sier seniorrådgiver Thomas Iversen til AO.

Selv om Line Foseidengen er fornøyd med at Motkraft slettet hennes regning, er hun lite fornøyd med opplevelsen.

– Det skapte stor irritasjon, og et ble ekstra bry for meg at jeg måtte kontakte Motkraft flere ganger for at de skulle rydde opp i dette.