En gruppe kunder hos strømleverandøren Agva Kraft har opplevd at regningen for august måned var vesentlig høyere enn forventet.

Kundene har blitt fakturert for stipulert forbruk istedenfor sitt reelle forbruk. Selskapet ønsket å ha større spredning på fakturahenvendelsene.

En konsekvens av dette var at på en av fakturadagene fikk en gruppe kunder stipulert mengde da tallene ikke var kommet ennå, forteller markedsdirektøren.

– Vi har sett at dette kom uheldig ut for de som bruker en mindre andel av årsforbruket i august enn snittet gjør, og har derfor reversert fakturaene for flere, sa markedsdirektør Bjørn Arctander til Nettavisen på mandag.

Fikk sjokk

Men flere forbrukere reagerer på forretningspraksisen. Katharina Gellein bor med samboeren og et barn i en leilighet på 85 kvadratmeter.

De dusjer på treningssenteret, vasker klær etter klokken 22 om kvelden og har ikke elektrisk komfyr. Leiligheten deres har gode lysforhold og familien har ikke hatt lysene på så ofte den siste måneden.

Likevel kom regningen på 3000 kroner.

– Da fikk vi sjokk. 3000 kroner, før du har i det hele tatt har skrudd på varmen. Da begynner man jo å bekymre seg for vinteren, sier Gellein til Nettavisen.

- Null informasjon

Gellein påpeker at kundene heller ikke har fått en unnskyldning.

– Dette gjorde de uten å gi noe informasjon om det. De sender heller ingen gjennomgang av hva regningen består av, sier hun.

Arctander sa til Nettavisen mandag at flere av kundene har fått fakturaene reversert, men her påpeker Gellein at du selv må ta kontakt for å få en ny faktura.

– Det er pussig at de ikke gjør noe før du pirker på det. Det er ganske sleipt. Man sitter med et inntrykk av at noen sitter her og raker til seg profitt. Det er råtass-oppførsel, avslutter Gellein.

Markedssjef i Agva Kraft, Bjørn Arctander, understreker at fakturaene er reversert for de som brukte en mindre andel av årsforbruket i august enn snittet. Han avviser også at selskapet tjener penger på renteinntekter, og mener kostnaden har vært langt høyere. I tillegg sier han at alle kundene som ble feilfakturert skal ha blitt fanget opp nå. Les hele tilsvaret lenger ned.

Les også: Holder ikke pusten i påvente av strømstøtte: – Vi har tatt egne grep

– Dårlig kundeservice

En annen kunde som fikk stipulert månedsforbruket er Anne Bjørnsen som bor i Kragerø. I august hadde familien et forbruk på rundt 1100 kWh, men på regningen ble de fakturert med et forbruk på 2005 kWh.

– De gjorde det uten videre og de har aldri gjort det før. Plutselig gjør de det en måned, uten å gi beskjed, sier Bjørnsen til Nettavisen.

– De har sagt at alle skulle få mail angående «feil» faktura, men vi har ikke fått det, legger hun til.

Regningen kom på over 11.000 kroner.

– Jeg hadde en regning på 4300 kroner i juli, og vi hadde cirka det samme forbruket i august. Jeg trodde regningen skulle komme på 4000-6000 kroner, men ikke noe mer. Vi har vært bevisste på å unngå toppene.

Som kunde opplevde Bjørnsen også at det var vanskelig å komme gjennom til kundeservicesenteret, og at svarene hun fikk ikke ga henne nok informasjon.

De svarer ikke på telefonen. Jeg la på etter 20 minutter og ventet et par timer før jeg prøvde igjen. Jeg fikk muligheten til å trykke på tallet ni slik at de kunne ringe meg opp igjen. Da ringte jeg den ene sjefen i selskapet og la igjen en beskjed på telefonsvareren. Da ringte de meg opp igjen etter ti minutter.

Bjørnsen understreker at hun ikke vet om telefonsamtalen til sjefen og oppringningen fra kundeservicesenteret ti minutter senere var en tilfeldighet eller om det skyldtes at hun hadde ringt sjefen.

Les også: Strømprisene tvinger hagesenter til å stenge: Dumper prisen på julevarene

Anbefaler folk å dobbeltsjekke

I likhet med Gellein fikk hun heller ingen informasjon om at fakturaen skulle bli reversert før hun selv tok kontakt.

– Det er ikke sånn det skal være. Du skal ikke trenge å vente på en sånn beskjed.

På kundeservicesenteret fikk hun beskjed om at hun bare kunne gå inn i nettbanken og slette fakturaen.

– Det godtok jeg ikke. Det synes jeg ikke var trygt nok.

Til slutt fikk hun en kreditnota av selskapet, men hun oppgir at hun måtte kreve det for å få den tilsendt samme dag.

Etter hendelsen har hun byttet ut strømselskapet.

– De var for useriøse.

Samtidig reagerer hun på at selskapet kan sitte igjen med renteinntekter fordi de har overfakturert flere kunder.

– De sitter med et «overskudd» som de får inn renter på.

Nå oppfordrer hun nordmenn til å følge med på regningene.

– Man må være veldig obs på hva man betaler for og hvilke avtaler man inngår, avslutter Bjørnsen.

Les også: Rødt foreslår nytt tilsyn: Vil kunne frata utleier muligheten til å leie ut

Fanget opp de fleste

Markedssjef i Agva Kraft, Bjørn Arctander, understreker igjen at de som brukte en mindre andel av årsforbruket i august enn snittet, skal ha fått en melding i løpet av forrige helg om at fakturaene var reversert.

– Det gjaldt både de som tok kontakt og de vi fant ved manuelle oppslag. Vi har jobbet med dette denne uken også og mener nå at vi skal ha fanget opp de fleste. Som jeg skrev er vårt fagsystem robust, så de som vi eventuelt ikke har fanget opp, får uansett eventuelle avvik automatisk regulert på september-fakturaen, sier Arctander til Nettavisen.

– Så ingen ender med å betale mer for strømmen enn de skal. Dersom noen har fått en sum de mener er feil og som ønsker å sjekke ut denne før september-fakturaen, kan de ta kontakt med vår kundeservice, legger han til.

Kostnaden langt høyere enn renteinntekter

Videre understreker markedssjefen at selskapet er opptatt av å ha fornøyde kunder.

– Vi er selvsagt lei oss for at noen opplever at de ikke har fått den hjelpen som de burde. Dessverre er det ekstremt stor pågang på vår kundeservice på grunn av den ekstraordinære strømprissituasjonen i markedet. Derfor er det til tider for lang ventetid på vår telefon, noe som var årsaken til at vi valgte å sende ut fakturaer i flere omganger – og som gjorde at en gruppe kunder fikk et stipulert beløp for august, sier han.

Fakturaene til Bjørnsen og Gellein ble ryddet opp i på tirsdag og onsdag.

Samtidig avskriver han at selskapet tjener særlig til rentekostnader på dette.

– Når det gjelder renter, så vil for eksempel en forskjell på stipulert og faktisk forbruk på 1000 kroner, med en rente på 1 prosent, utgjøre ca 1 krone mellom fakturaene i august og september og motsatt om vi har beregnet for lite.

– Med det merarbeidet utsendelsen av stipulerte forbruk har ført til for oss, er kostnaden for å sjekke denne saken, melde til kunder og sende nye fakturaer langt høyere enn eventuelle renteinntekter, avslutter han.

Les også: Avlyser boligpriskollaps