Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

FjordLine bryter alkoholreklame-forbud

Sosial- og Helsedirektoratet ikke i tvil om at Fjordline har brutt forbudet mot å reklamere for alkohol. Fergeselskapet selv hevder derimot at det kun informeres om pris..

I Bergens Tidende tirsdag har FjordLine en annonse med teksten "Nå er de største flaskene blitt inntil 35 prosent billigere", opplyser avisen.

- Jeg er ikke i tvil om at dette er alkoholreklame. Det er vår umiddelbare reaksjon. Men vi vil jo først gå inn i en dialog med Fjord Line før vi gjør noe videre, sier fungerende divisjonsdirektør i Sosial- og Helsedirektoratet, Jens Guslund, til Bergens Tidende.

Fjord Line mener imidlertid at de ikke bryter forbudet mot alkoholreklame.

Informasjonssjef i Fjord Line, Atle Kvamme, sier til NRK Hordaland at selskapet reduserer prisene i forbindelse med at avgiften på alkohol og tobakk i Danmark går ned. Derfor vil de opplyse sine kunder om dette, uten å fokusere på hvilke produkter det gjelder.

Jens Guslund mener det ikke spiller noen rolle at produktfokuset er borte. Han peker på at det ifølge loven ikke behøver å stå produktnavnet i reklameteksten for at det skal betraktes som alkoholreklame.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!