Gå til sidens hovedinnhold

Flere flyr SAS

Flere flyr SAS. I løpet av det siste året har selskapet sikret seg 100.000 ekstra reisende.

SAS Gruppen hadde 2,3 millioner passasjerer i februar, mot 2,2 millioner samme periode i fjor. Oppgangen på 5,8 prosent er svært gode nyheter for et selskap som måtte levere svært skuffende regnskapstall for fjoråret.

Samtidig som antallet passasjerer øker for SAS, kan de også vise til en vekst i den totale passasjertrafikk (antall passasjerer ganget med flykilometer - RPK). Denne økte med 10,1 prosent sammenlignet med samme måned i 2003.

- Dette er helt klart gode veksttall, selv om vi sammenligner med et svakt fjorår. Det som er fortsatt et problem er presset på inntjeningen. Det er et resultat av at vi har et enormt utbud av lavprisbilletter i markedet, sier chief of investors relations i SAS, Sture Stølen, til TV 2 Nettavisen.

Det er særlig på rutene til Europa hvor passasjerveksten var sterk den siste måneden.

- Nå er det Europa som har sørget for den sterkeste veksten, godt hjulpet av Braathens og Snowflake som har gjort det godt. Innenriksmarkedene er fortsatt svake, selv om vi ser at Braathens har gjort det litt bedre i det siste, sier Stølen.

Problemet er fortsatt de skandinaviske innenriksmarkedene og rutene mellom de skandinaviske hovedstedene, hvor konkurransen er særlig tøff.

- Det er alt for mye kapasitet i markedet, spesielt på linjene mellom hovedstedene i Skandinavia, sier Stølen.

Scandinavian Airlines hadde isolert sett en oppgang i RPK på 5,3 prosent i samme periode.

Kabinfaktoren, som viser hvor stor andel av flyets seter som er solgt, steg med 0,1 prosentpoeng til 59,1 prosent, mens kapasiteten målt i ASK (antall setekilometer) steg med 9,9 prosent i perioden til 3.803 millioner kilometer.

For Scandinavian Airlines steg det totale antallet passasjerer med 1,2 prosent til 1,44 millioner passasjerer, mens kabinfaktoren falt med 0,1 prosentpoeng til 61,1 prosent.

Reklame

Siste sjanse: 10 superkupp du gjør på Cyber Monday