Gå til sidens hovedinnhold

Flere så på henne enn på Tippeligaen

TV 2s hovedkamp har blitt kuttet i to.

Søndag var det tippeligakamp mellom Sogndal og Brann på Fosshaugane stadion i Sogndal.

Kampen som ble vist på TV 2s hovedkanal søndag kveld var ingen seermagnet.

- 201.000 på en søndag er ikke bra nok. TV 2 har ligget langt over det dobbelte tidligere, sier Morten Wiberg, TV-ekspert i mediebyrået Carat, til Nettavisen NA24.

Han forteller om en «baktung sending» der over 64 prosent er over 50 år.

- Heller ikke det er heldig. Totalpakken er dårligere og det kan virke som totalinteressen er lavere enn tidligere. Det er en fallende oppslutning om norsk fotball på TV, fortsetter han.

Tapte mot Åmodt og Kjus

Til sammenligning hadde TVNorge med «Hvem kan slå Aamodt og Kjus?» 207.000 seere. På TV3 samlet finalen i «Hele Norge baker», med Line Verndal som programleder, 240.000 seere.

Med andre ord var det TV3 som var største reklamekanal i beste sendetid søndag.

- Potensialet til TV 2 er størst, så sånn sett bør de ligge over TVNorge og TV3, sier Wiberg.

TV 2 betalte rundt 500 millioner for sin del av TV-rettighetene til fotballen som gjelder i fire år. Nå spørs det om de tjener penger på investeringen.

- Jeg tror ikke TV 2 får like mye igjen for fotballen som tidligere. Dette er ikke god butikk. Vi får se hvor lenge de lar det gå. Underholdningsprogrammer vil kunne fungere langt bedre. Jeg vil tro at de ser på alternativer, fortsetter TV-eksperten.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Mistet seere til VM

TV 2 må tilbake til 2012 for å finne lavere seertall.

- VM-kampen i ishockey mellom Norge og Danmark startet kl. 20.10 og trakk vel rundt 100.000 seere i den første timen, sier Jan-Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV 2, til Nettavisen NA24.

Dette kan kanskje ha gjort at fotballkampen på TV 2 ikke økte like mye som den pleier fra første til andre omgang, mener han.

- 2. omgang har ligget godt over 300.000 seere de siste rundene, mens i går var det bare 230.000.

På tross av kritikken mener mediebyrået Carat at TV-fotball fortsatt er veldig interessant for annonsører som vil spisse kampanjene mot eldre mannlige målgrupper, men for kommersielle annonsører med en bredere målgruppe blir det for smalt.

- TV 2 har en lønnsom bedrift i dag med de programinvesteringene vi har gjort. Vi tjente gode poenger i fjor, sier Bjørn Gunnar Rosvoll, markedsdirektør i TV 2, til Nettavisen NA24.

- Seertallene er lavere enn i fjor, men de har også et annet sendetidspunkt hvor konkurransen er hardere. Det var forventet at seertallene skulle gå ned, sier han.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien

Kommentarer til denne saken