Gå til sidens hovedinnhold

Flesker til med ny GT

Fords muskelbil får enda flere hester. Burde det ikke vært motsatt?

GÅ TIL NETTAVISEN MOTOR

Finanskrisen tvinger amerikansk bilindustri til å love å produsere mindre biler med mer miljøvennlige motorer. Burde ikke da Fords nye Mustang fått en mindre motor?

Nei, ikke på tørre møkka. Det er tross alt en Shelby GT det er snakk om her!

De som konsentrerer seg om miljø og CO2 har sin fulle rett, og kanskje plikt, til å gjøre det, men de som arbeider med seriøse leketøy må samtidig få holde på med sitt.

Det er noe Fords ingeniører da også gjør til gangs.

Tøffing tøffere
Da Fords Shelbyversjon av Mustang nærmest ble gjenfødt for et par år siden, møtte produktet hyllest fra det som kunne krype og gå av bilinteresserte individer. Og med god grunn. Vognen var i tillegg til å være überheftig i utseende også kapabel til å hamle opp med både den ene og den andre når det gjelder ytelser.

Men verden går videre, og Ford viser muskler. Kanskje ikke brått sikkert at de vill startet utviklingen av en ny Shelby GT500 i dagens finansielle situasjon, men slikt blir jo bare spekulasjoner.

Under Detroit auto show i januar vil den nye 2010 modellen vises fram, og allerede til våren skal den stå klar i butikkene.

Og sterkere
Den nye modellen beholder den samme 5,4-liters V8 motoren, men ved endringer på luftinntaket har de klart å øke ytelsen med 40 gamp. Men selv om forrige GT500 hadde 500 hester, vil ikke den nye modellen skifte navn til GT540. Så vet vi det.

TEST DEG SELV:Kan du egentlig kjøre bil

Endret utveksling på femte og sjette gir, samt endret kardang skal gi den nye modellen 10 prosent lavere forbruk. Så de har tydeligvis tenkt grønt allikevel, da.

Det finnes de som vil påstå at GT500 har mer behov for bedre veigrep enn sterkere motor. Det har ingeniørene tatt ad notam, og gjort fjærene foran 13 prosent stivere og bak 7 prosent stivere. Folk kan nå synse hva de vil. En amerikansk sportsbil bør være my, spør du meg. Vil du ha en stiv sportsbil får du heller kjøpe en japaner, da vel.

Bør en amerikansk sportsbil være litt 'båt' på veien?
- Diskuter under med likesinnede

Snasent utstyr
Den nye modellen vil også bli utstyrt med småknask for dem som måtte finne på å benytte supertralla som bruksbil ...

Et stemmestyrt kommunikasjons- og underholdningssystem utviklet av Ford og Microsoft blir standard. Systemet vil kunne kontakte den lokale alarmsentralen dersom kollisjonsputen utløses, samt at bilen selv sender rapporter direkte til Ford om sin egen tilstand.

Mens kanskje viktigst av alt er det flotte «Ambient Lighting System with MyColor», der føreren kan endre fargen på interiørbelysningen etter eget forgodtbefinnende eller humør om du vil.

Sjefdesigner Doug Gaffka avslører for øvrig at Carroll Shelby selv har vært med på designet av denne siste Shelby versjonen også.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- De største bilfloppene

- MC-året 2008

- Veiene er blitt mye verre

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Her ser du flere bilder av den amerikanske råtassen:

1362

Reklame

Kurs: Dette må du vite om bobler

Kommentarer til denne saken