Etter to lange år med pandemi har nordmenn endelig fått grønt lys til å reise rundt i Europa igjen. Jan Tore Kjær hadde booket flybilletter til Cannes i Frankrike med kona og hadde avreise tidlig fredag morgen.

Transport fra flyplassen i Frankrike, hotellet i Cannes og en båtaktivitet på lørdag var bestilt og betalt. Det var første tur til Sør-Europa på over to år. Kjær forteller Nettavisen at dette var en «high-end»-tur og at paret hadde lagt inn en god del penger i denne ferien.

- Vi hadde bestilt hotellrom i Cannes med sjøutsikt. Vi gledet oss til å komme frem i dag, ta på shortsen og kose oss med et glass hvitvin.

- Det er så skammelig

Kvelden før avreise gikk paret og la seg tidlig. De skulle nemlig opp klokken 04.00. Paret våkner opp som planlagt, men til fire meldinger fra flyselskapet SAS. Det blir ikke Frankrike i dag.

Ved midnatt hadde SAS kansellert flygningen deres.

- Først ville de sette oss på et fly til Frankfurt med lang mellomlanding, men dette kansellerte de også før vi våknet. Nå har vi fått nye flybilletter senere på dagen på lørdag. Vi taper nesten to feriedager og rundt 6000-7000 kroner.

- Bare det at SAS prøvde å sende oss til Frankfurt for så å fly til Nice, det er så skammelig at de sikkert skjønte det selv. Da hadde jeg saksøkt.

SAS har kun kommunisert med Kjær på e-post og SMS, men idrettslederen har ikke fått noen opplysninger om økonomisk kompensasjon. Verken transport til flyplass, hotellrommet eller båtturen i morgen kan avbestilles eller flyttes på.

- Det er så respektløst å avbestille kun et par timer i forveien mens vi sover. Det kutter ned på ferien vår og ødelegger kvaliteten. Vi burde fått beskjed mye tidligere.

Paret skal kun på ferie i én uke og skulle videre fra Cannes til Italia i løpet av turen.

- Nå får vi bare to dager i Cannes istedenfor fire.

En detalj gjør hendelsen ekstra surt for den kjente idrettslederen. Kjær og kona hadde nemlig forsøkt å helgardere seg mot en slik hendelse.

- Vi hadde angst for at flyet skulle bli kansellert og derfor ventet vi med å bestille hotell og aktiviteter til kun et halvannet døgn i forkant fordi vi var redde for kanselleringer og streik. Dette kostet oss allerede et par tusen kroner ekstra.

Flyet med SAS var derimot booket allerede i romjulen.

- Jeg blir så forbanna. Du går og legger deg og tenker at «nå er det sikkert at vi får dra på ferie» og så avlyser de mens du sover. Vi hadde kastet all maten i kjøleskapet og var klare til å dra.

Les også: ID-tyveri kan ramme 3,3 millioner nordmenn: - Da hindrer du at noen låner penger i ditt navn

- Det er ikke SAS-verdig

Kjær mener dette handler om respekt for kunden.

- Det lukter ikke teknisk feil. Hvis de har så mange fantastiske fly, kan de jo bruke et av de andre. Dette handler nok om at det ikke var nok passasjerer på flyet og de heller ønsker å samle oss alle på et fly. Det er ikke SAS-verdig.

Til sommeren skal Kjær til Los Angeles med SAS igjen. Dagen etter han har landet skal han videre fra Los Angeles til en ny destinasjon.

- Nå sitter jeg og er livredd for at det samme skal skje igjen. Jeg må prøve å booke om.

Tidlig fredag postet Kjær et innlegg på Facebook for å få ut litt frustrasjon.

«Gleder meg til å sitte her hjemme i dag og se pengene fly ut av konto for forhåndsbestilte tjenester og opplevelser, uten å få oppleve det», skriver Kjær i innlegget.

- Jeg har fått mye støtte, og flere forteller at de har nettopp stått i samme situasjon, sier Kjær til Nettavisen.

Paret skulle ha landet i Nice fredag formiddag, men istedenfor hvitvin med sjøutsikt blir dagen brukt på å prøve å få refusjon. Forsøkene er uten hell til nå, forteller idrettsprofilen.

Les også: Rema 1000 får gjennomgå: – En utbredt praksis som ikke står til troende

- Rammet av sykdom

SAS kommer med en beklagelse.

- Det er utrolig kjedelig og særdeles beklagelig. Det er ingen tvil om at vi forstår hvor krevende og vanskelig det er for de som rammes, sier direktør for samfunnskontakt Knut Morten Johansen til Nettavisen.

Johansen forteller at det ikke er slik det skal være, men at flyselskapet ikke hadde noen andre alternativer.

- Sent i går kveld ble det meldt inn sykdom fra piloten som skulle fly flyet. Vi har jobbet gjennom natten med å få inn en erstatning, men det har man beklageligvis ikke klart.

Direktøren for samfunnskontakt påpeker at dette er en ekstremt hektisk helg å reise på.

- Våre medarbeidere begynner da å flytte kundene over til andre flyselskaper, og det har vi gjort. Men vi har ikke lykkes i Kjærs tilfelle.

Direktøren for samfunnskontakt har ikke på nåværende tidspunkt tall på hvor mange av passasjerene fra Kjærs flygning som fikk reise avgårde med andre flyselskap på samme dag.

- Vi benytter oss av samarbeid vi har med andre flyselskap, men også hvis nødvendig konkurrenter. I en vanlig situasjon finnes det gjerne alternativer, men dette er en av de mest hektiske langhelgene i året.

Samfunnsdirektøren avviser at de avlyser fordi de ikke har nok passasjerer på flyet.

- Hvis det er noe jeg kan forsikre om er at det er ingen interesse for å avlyse flygningene. Vi snakker om en av de mest travle utfartshelgene i året.

Avslutningsvis forteller Johansen at Kjær kan samle kvitteringene og ta kontakt med SAS.

- Spørsmålet i slike saker er om selskapet er erstatningspliktig for kostnadene man har. Vi skal erstatte i slike tilfeller og kostnadene er relevante å presentere for SAS.

- Man også kan benytte sin private reiseforsikring som gjerne kan ha bedre vilkår enn det som luftfarten hefter for.

Les også: Innfører nye grep i dagligvarebransjen: Kiwi- og Meny-eier tror det vil gi høyere matpriser