SCHIPHOL, AMSTERDAM (Nettavisen): Personellmangel preger en av Europas mest travle flyplasser. Spesielt er det mangel på sikkerhetspersonell som skaper store utfordringer for knutepunktet Schiphol.
Flyplassen har sett seg nødt til å sette tak på antall passasjerer og avlyse flere avganger som følge av personellkrisen. Det maksimale antallet passasjerer flyplassen kan håndtere i juli er 67.500 mennesker på en dag.
– Det er med tungt hjerte vi tar dette grepet. Mye er mulig på Schiphol i sommer, men ikke alt, sier administrerende direktør for flyplassen Dick Benschop i en pressemelding.
– Jeg er veldig redd
På Schiphol onsdag formiddag, når Nettavisen er til stede på flyplassen, er det hektisk i Schiphols ganger. Passasjerene er tydelig preget av usikkerheten rundt reiseforholdene.
Nettavisen møter Eric Danso som skal til Ghana ved terminalene. Flyet hans gikk klokken 14.30, men nederlenderen var allerede på flyplassen klokken i dag tidlig klokken 09.00.
– Jeg var her forrige uke med en venn. Det var mange mennesker her. Jeg bestemte meg for å komme tidlig for å komme tidsnok og rekke å sjekke inn, sier Danso til Nettavisen.
– Jeg vet også at det er mye kø i sikkerhetskontrollen, legger han til.
– Frykter du at du må stå i kø i flere timer?
– Det er min største frykt. Jeg står her nå med kompisen min for å prate litt, men jeg sjekker tiden hele tiden for å ikke komme for sent. Jeg er veldig redd, sier Danso.
– Med så mange mennesker som det er her, tror jeg det blir en lang kø, sier Danso mens han ser seg rundt og ler nervøst.
Danso skal til Ghana for å besøke familien sin.
– Det er spennende, men jeg har blandede følelser. Når jeg ser på antall mennesker som er her og tenker på dokumentasjonen man må fylle ut, er det ganske nervepirrende for meg. Det er ganske hektisk, men ok.
Likevel er det en ting som gjør han litt mer optimistisk.
– Jeg tror ikke det er så mange som skal reise til Afrika som for eksempel til Asia.
Les også: Flyr er ikke rammet av noen streiker – nå øker billettsalget
Den lengste køen var på tre timer
En som har fått erfare trafikken på Schiphol de siste ukene er en av Schiphols ansatte Quincy Patrick. Han jobber med å organisere køene og logistikken. Denne stillingen har han kun hatt i fem uker:
– Mye har skjedd, sier Patrick til Nettavisen.
– Folk har stått veldig lenge i køene for å gå til sikkerhetskontrollen. Det er fint å hjelpe folk.
– Hva er den lengste køen dere har hatt her de siste ukene?
– Wooh, det var tre timer. Det er veldig lenge her.
De fleste passasjerene er hyggelige, og Patrick forteller at både de ansatte og de besøkende prøver å gjøre det beste ut av det. Samtidig kan flere bli oppgitte av de lange køene.
– Noen folk har vært sure, og har stått i køen for lenge. Vi prøver å gjøre det vi kan, og gi de en flaske med vann. Hvis vi kan, gir vi ut noe snacks slik at folk klarer å stå i det.
Ingen har besvimt som følge av køen, oppgir Patrick.
– Ikke enda. Det er jeg glad for, avslutter Patrick.
Les også: Stein Lier-Hansen med kraftig advarsel til streikerne: – Kan ødelegge hele modellen
Kontrollerer flytidene
Flyplassen har satt opp flere skilt rundt terminalene som ber passasjerer om å ikke komme til flyplassen tidligere enn fire timer før avgang.
«Vi forstår at mange ønsker å komme til Schiphol tidligere gitt folkemengden, men vær så snill ta i betraktning at du kun er velkommen i avgangshallen fire timer før avreise» skriver Schiphol på nettsiden sin.
Dette har flyplassen også valgt å bruke personellressurser på å følge opp.
– Sikkerhetspersonellet sjekker at flyet ditt har avgang innen de neste fire timene før du får stelle deg i kø til sikkerhetskontrollen, sier Danso til Nettavisen.
Les også: NFO søker dispensasjon fra lockout for ambulansefly-teknikere