Torsdag morgen publiserte flyselskapet både kvartalsrapport og melding om en kriseemisjon.
Handelen i aksjen ble stanset i det Oslo Børs åpnet. Da handelen i aksjen startet igjen raste aksjen 60 prosent.
– De taper 450 millioner på driften, og er nødt til å hente penger til en latterlig lav kurs, sier investeringsøkonom i Nordnet Mads Johannesen til Nettavisen.
– Å sette emisjonskursen til ett øre forteller også at dette ikke er en enkel jobb. Jeg er spent på om de i det hele tatt vil klare å hente nesten en halv milliard kroner når de fortsetter å tape enorme summer hvert kvartal.
Grunnlegger Erik G. Braathen har et papirtap på 300 millioner kroner fra aksjens toppnivåer gjennom selskapet Oijada.
Tapte nær en halv milliard
Her er de viktigste punktene:
- Selskapet tapte 453 millioner kroner i årets tredje kvartal
- Selskapet vil hente 430 millioner kroner i kriseemisjonen
Selskapet vil hente penger gjennom en rettet emisjon. Det betyr at et knippe utvalgte blant dagens største aksjonærer, eller nye investorer får delta. Etter dette, kan det gjennomføres en reparasjonsemisjon blant aksjonærene som ikke fikk være med på den første innsamlingsrunden, på ytterligere 100 millioner kroner.
Så langt i år har Flyr tapt 380 millioner kroner på driften, hvorav 86 millioner i tredje kvartal. Den bokførte egenkapitalen ved utgangen av tredje kvartal var negativ med 450 millioner kroner.
Dette er den fjerde kapitalinnhentingen siden oppstarten i fjor vinter, ifølge Dagens Næringsliv.
Les også: Milliardresultat for Norwegian
Henter penger – igjen
Det er som nevnt ikke første gang flyr er ute i markedet for å hente mer penger. Ifølge E24 hentet Flyr 250 millioner kroner i mai, også den gang gjennom en rettet emisjon.
Selskapet brukte midlene til å gjenopprette selskapets finansielle stilling, finansiere flere ruter i gjenåpningen og generelle selskapsformål.
Emisjonene har kommet tett, og også i januar i år hentet Flyr penger, da 242 millioner kroner.
Les også: SAS: 25.000 krav gjenstår
Store vinterkutt
Flyselskapet Flyr meldte i oktober at de ville gjennomføre store kutt i rutetilbudet i vinter. De permitterer også ansatte.
Årsaken skal være en krevende vintersesong, og et behov for å kutte i kostnader.
– Vi står overfor en utfordrende vinter der folk flest har mye mindre å rutte med, som følge av rekordmange rentehevinger, generell høy prisvekst og svært høye strømpriser, sa administrerende direktør, Tonje Wikstrøm Frislid og la til:
– Det treffer oss som bransje og selskap hardt fordi enda færre ønsker å reise. Kombinert med vedvarende høye drivstoffpriser gjør dette at vi justerer ruteprogrammet gjennom vinteren.