Gå til sidens hovedinnhold

Flyr dumper prisene fra start: - Vil vise seg frem

SAS og Norwegian blir tvunget til å skru ned prisene når jyplingen Flyr byr opp til dans.

Erik Braathens nye flyselskap Flyr har lansert forhåndssalg av billetter til åtte destinasjoner fra Oslo. Da Braathen lanserte Flyr i fjor, understreket ringreven at lave priser ville være helt avgjørende for selskapet - nå viser selskapet at de mener alvor.

- Det var nok forventet at Flyr ville markere seg på pris. De har jo på mange måter lagt gullegget som det billigste flyselskapet med lavest kostnadsbase nå som Wizz Air trekker seg ut av Norge, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs og fortsetter:

- Prismessig kunne ikke Flyr hamlet opp med Wizz-billettene til 10 kroner, som jeg forventet at ville komme. Men nå kan de legge seg like under Norwegian.

Les mer: Norwegian sletter likevel ikke bonuspoeng. Dette svarer SAS

Norwegian må mer enn halvere

Forhåndssalget til Flyr varer foreløpig noen få dager, og gjelder kun for dem som har meldt seg opp til å motta nyhetsbrev fra det ferske flyselskapet. Selskapet starter opp med ruter til Tromsø, Bodø. Harstad/Narvik, Trondheim, Bergen, Alicante, Málaga og Nice fra Oslo.

Nettavisen Økonomi har gjort en prissammenlikning av rutene mellom Oslo og Bergen, Oslo og Tromsø og Oslo og Alicante:

  • Den populære ruten mellom Oslo og Bergen starter opp hos Flyr 16. august. Her kan du få flybillett, inkludert skatter og avgifter, til 399 kroner per vei.

    Prisen gjelder for billettypen «Mini», med kun håndbagasje under setet inkludert. Billettypen «Smart» har, som en kampanje, «Mini»-priser - og her får du to innsjekkede bagasjer, setereservasjon og kabinbagasje i hattehyllen inkludert. Billettypen «Fleks» koster 899 kroner per vei fra start, og inkluderer blant annet mer bagasje, avbestilling med full refusjon og fast track.

    Som svar på Flyr-prisene har Norwegian satt ned prisene fra Oslo til Bergen fra 699 kroner til 329 kroner fra 16. august. SAS svarer også med å sette ned billettprisene med rundt 250 kroner på samme rute. De billigste billettene koster jevnt over 899 kroner fram til 16, august, og 649 kroner etter.

  • Turene fra Oslo til Tromsø starter opp 30. juni, og Flyr har lagt seg på 363 kroner per vei fra start. I ukene og månedene etter varierer prisen fra 384 kroner til 529 kroner per vei.

    Norwegian svarer med å mer enn halvere prisene fra Oslo til Tromsø fra datoen Flyr kommer på banen. I ukene før 30. juni koster en tur fra Gardermoen til Tromsø mellom 749 kroner og 1.579 kroner. Men fra månedens siste dag og utover koster en Norwegian-billett til Tromsø fra Oslo mellom 379 kroner og 499 kroner i omtrent hele juli, august og utover. SAS blir ikke med ned, og holder prisene jevnt på rundt tusenlappen for en enveisbillett før og etter Flyr kommer inn.

  • Flyr-reisene fra Oslo til Alicante starter opp 21. august, og vil flys én gang i uken fra start. Startprisen på de billigste billettene kommer på 612 kroner fra Oslo med «Mini»-priser. Med «Fleks» koster det mer enn det dobbelte, med 1.312 kroner.

    Også til Alicante dumper Norwegian prisene. En «Lowfare»billett koster godt over tusenlappen i første halvdel av juli, men sniker seg nedover til rundt 500-600 kroner i andre halvdel av juli og i hele august. I september stiger imidlertid prisene igjen.

    Hos SAS kommer prisene en god del ned fra mellom 1.640 kroner og 2.939 kroner i juli til ned mot 649 kroner i august. Prisene stiger imidlertid noe i andre halvdel av august, når Flyr kommer inn på markedet.

Les mer: Småaksjonærene i Norwegian går på kjempesmell igjen

- Utnytter situasjonen

Flyrs kommersielle direktør Thomas Ramdahl skriver i en e-post til Nettavisen Økonomi at responsen fra kundene så langt har vært god og at selskapet er spent på mottakelsen når billettene åpner opp for alle.

- Vi skal alltid ha konkurransedyktige priser og et produkt som skiller seg fra de andre, som for eksempel digitale tjenester og god service om bord i flyet. Hos oss er en bag en bag, og det er samme pris for kofferten som for golfbagen eller skiene dine, skriver Ramdahl.

Så langt vil rundt 10.000 motta nyhetsbrevene fra Flyr. Selskapet har så langt ansatt 67 personer, og kommer til å oppskalere staben til 350 ansatte.

Analytiker Elnæs er i en god posisjon, i og med at de har et langt lavere kostnadsnivå enn SAS og noe lavere kostnader enn Norwegian.

- De utnytter sitasjonen og vil vise seg frem fra start. Rent strategisk er det viktig å treffe på markedet nå. Flyr har mulighet til å skalere opp en god del, men vil nok se an koronasituasjonen før de foretar seg noe mer, sier Elnæs.

Den erfarne flyanalytikeren sier at Flyr nødig vil fly med tomme kabiner, og at en forsiktig oppstart nok er lurt i en usikker situasjon. Det er ekstremt kostbart å selge masse billetter for så å måtte kansellere på grunn av koronasituasjonen, ifølge Elnæs.

- For Flyr og mange andre flyselskaper gjelder det å ha en fot på gassen og en fot på bremsen akkurat nå.

Les også: Thomas så ikke eposten fra Norwegian. Nå vil bonuspoeng tilsvarende 10.000 kroner bli slettet ved utgangen av året