Det ble mandag klart at 900 SAS-piloter går ut i streik, som kan ramme så mange som 250 avganger daglig. Titusener med frustrerte flypassasjerer må nå se seg om etter andre alternativer.

Norwegian meldte tidligere i år at de i stor grad har solgt ut sommerprogrammet. Hovedkonkurrenten har ikke mange ledige seter for reisehungrige nordmenn som frykter at feriedrømmen står i fare. De merker likevel pågangen.

– Vi ser en veldig stor økning i bookinger. Det har vi sett siden et ble meldt om potensiell streik for to uker siden. Men etter at forhandlingene ble utsatt har det økt og spesielt etter 11 i dag har det vært en kraftig økning, sier kommunikasjonsdirektør Grete Roald til TV2.

Nykommeren Flyr har ledig kapasitet, og de merker omgående streiken.

– Det koker på kundesenteret hos oss nå, skriver Anita Svanes, kommunikasjonsdirektør Svanes i Flyr, i en tekstmelding til Nettavisen.

Les også: Rammet av SAS-streiken? Dette har du krav på

Fylles opp

Flyr har ifølge Svanes fortsatt en del ledige billetter både på innenlands- og utenlandsflyvninger, men det fylles fort opp på de mest populære reisemålene.

Svanes oppfordrer til å sjekke nettsidene til selskapet for å se hvor det fortsatt er ledige seter. Men Flyr kommer ikke til å sette opp noen ekstra avganger utover det de allerede har i programmet.

Aksjemarkedet lot seg begeistre av SAS-streiken og sendte Flyr-aksjen opp over 16 prosent mandag på nyheten (se grafen under).

Les også: Norwegian er alene om dette gebyret: – Veldig kostbart

Det nystartede flyselskapet har et titall ruter fra Gardermoen, hvorav alle de større byene/flyplassene i Norge. Kjente reisemål i Europa er blant annet Stockholm, Paris, Nice, Roma, Aten og Gran Canaria, men Flyr har ingen ruter utenfor Europa.

Tapte mye penger

Lavprisselskapet hadde sine første flyvninger i juni 2021, men har vært hardt rammet av pandemien og nedstenginger. I første kvartal tapte Flyr 212 millioner kroner, men var likevel fornøyd med utviklingen.

– Vi har vært gjennom en krevende vinter, men vi har en supereffektiv drift med blant annet arbeidstakere som er direkte ansatte i selskapet. Men et salg på én million bookede seter er vi strålende fornøyd, uttalte adm. direktør Tonje Wikstrøm Frislid, i Flyr på en pressekonferanse i slutten av mai.

Les også: Flyr er ikke rammet av noen streiker – nå øker billettsalget

– Det tar tid å bygge merkevare, men vi er på riktig vei, understreket Flyr og opplyste om at 120.000 kunder har knyttet seg til selskapets fordelsprogram Flyr+, fortalte Frislid.