*Nettavisen* Økonomi.

Flyr Oslo-Bergen til sjokk-lavpris

NY RUTE: Wiz Air åpner ny direkterute til Flesland.

INN I NORGE: Wiz Air skal utfordre SAS og Norwegian på alle ruter mellom de største norske byene. Foto: Magne TurØy (BA)

Lavpriskjempe skal utfordre SAS og Norwegian.

07.10.20 08:58

Midt i en tid med enorme økonomiske utfordringer kommer nyheten om at SAS og Norwegian for første gang vil få lavpriskonkurranse på norske innenriksruter. Det melder nettsiden flysmart24.com.

Det ungarske flyselskapet Wizz Air skal i gang med de norske rutene allerede i høst, fra starten av november. Det gjelder tre ruter i første omgang:

  • Oslo – Bergen
  • Oslo – Trondheim
  • Oslo – Tromsø

SAS og Norwegian flyr begge disse rutene i dag. Wizz Air er kjent som svært prisaggressiv, og vil tilby disse rutene til en svært lav pris. Selskapet skal ha minst to basefly på Oslo Lufthavn, av typen Airbus A321, som har 230 seter.

Les også: Ferske Norwegian-tall: Punktlighet er eneste lyspunkt

Hemmelig plan

Operasjonen for å etablere seg i Norge har vært hemmelig. Wizz Air skal ha søkt om landingsrettigheter på helt andre ruter, og som de driver allerede. Tirsdag morgen ble disse så gjort om til å gjelde Bergen, Trondheim og Tromsø, skriver flysmart34..

Ungarske Wizz Air er Europas tredje største lavprisselskap etter Ryanair og EasyJet. Selskapet har tidligere uttalt at koronakrisen gir dem en mulighet til å etablere seg på ruter som blir ledige når andre legger ned.

Les også: Kun én av seks vil fly innenlands resten av året

- Gjør oss bedre

SAS' pressesjef John Eckhoff kommenterer nykommeren slik i en epost til Nettavisen:

- SAS har vært i Norge i snart 75 år. Dette er vårt hjemmemarked og her, som alle andre steder vi opererer, konkurrerer vi mot andre selskaper. Det er vi vant til. Konkurranse på like vilkår skjerper oss og gjør oss enda bedre. Vi skal fortsatt være det foretrukne selskapet for dem som flyr fra, til og innen Skandinavia med et rutetilbud som er tilpasset behovet til skandinaviske reisende.

- Norge og Norden er vårt hjemmemarked og vi har alltid vært tilhengere av konkurranse på like vilkår, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonsdirektør i Norwegian, i en SMS. Han ønsker ikke å gi noen kommentar utover dette.

Offensive planer

- Dette er veldig spennende! Vi vil doble vår virksomhet i Europa i løpet av de neste to årene. Vi er det raskest voksende flyselskapet, og fortsetter denne veksten framover, sier Wizz Airs toppsjef Jozsef Varadi i en pressekonferanse tirsdag ettermiddag.

Han viser til en rask ekspansjon i Europa det siste året, og et godt utgangspunkt for å gjenoppta trafikken post-korona. Mens snittet av europeiske flyselskaper fortsatt ligger 60 prosent bak normal kapasitet, ligger Wizz Air 40 prosent bak.

- Vi har gjenopptatt ruter raskere enn våre konkurrenter i Europa. Halve passasjervolumet er tilbake. Vi har gjort dette markant raskere og bedre enn eldre konkurrenter.

Les også: Starter nytt, norsk flyselskap

Ifølge Varadi har Wizz Air en stor fordel av sterkere likviditet enn konkurrentene i flybransjen etter koronaepidemien, og i tillegg en yngre flyflåte som gjør selskapet mer miljøvennlig, hevder ungareren.

199 kroner

Totalt har selskapet 48 ruter til 12 land fra Norge, etter 15 år i landet.

- Vi har markert oss kraftig. Vi befester denne posisjon nå og vil innta en enda viktigere posison i det norske markedet med dagens nye ruter, sier Varadi.

De nye rutene starter opp fra 5. november.

- Vi er svært spent på denne muligheten. Vi skal fly fire ganger daglig til Bergen og Trondheim, to ganger til Tromsø.

Og prisen? 199 kroner for alle rutene.

Vurderer flere ruter

Wizz Air vurderer også andre ruter i Norge, påpeker Wizz-Air-sjefen, uten at dette er konkretisert ennå. På et spørsmål om timingen for å trappe opp nå skyldes at Norwegian er i krise, svarer han:

- Jeg kan ikke huske at Norwegian ikke har vært i krise?

Innenlandsruter er spesielt godt egnet for å trappe opp, blant annet fordi restriksjoner ikke rammer så hardt, påpeker Wizz Air-sjefen. Krisene kan bidra til å skille ut vinnere i tapere i markedet, og situasjonen er velegnet til å tre inn nå for de som har best utsikter, mener ungareren.

Selskapet vil betale markedspris, hevder Varadi, som likevel understreker at selskapet ikke har til hensikt å inngå kollektive avtaler med organisert flypersonell.

- Modellen vår og vår arbeidskultur fungerer veldig godt, ofte mye bedre enn i selskaper med organisert arbeidskraft, sier Wizz air-sjefen.

Han sier også at ruter til andre byer i Skandinavia, som Stockholm og København, er sannsynlige muligheter som vurderes for nye ruter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.