*Nettavisen* Økonomi.

Flyselskaper setter nye Boeing-fly på bakken etter funn av sprekker

 

NYE PROBLEMER FOR BOEING: Sprekkene er funnet på det som kalles «pickle fork», som er strukturen som blant annet styrker vingenes feste til flykroppen. Her er et bilde av et Boeing 737-800-fly fra Delta Airlines. Bildet er ment som en illustrasjon. Foto: Aero Icarus (Wikipedia)

To flyselskap har satt 13 Boeing 737-fly på bakken etter at det ble funnet sprekker ved flyets vinger. Også 38 skandinaviske fly skal undersøkes.

10.10.19 17:01

Undersøkelsene ble beordret av USAs luftfartsmyndigheter forrige uke etter at det ble funnet sprekker på fly i Kina.

Southwest Airline har undersøkt over 200 fly og satte to på bakken. Brasilianske Gol Linhas Aereas har tatt elleve fly ut av drift, ifølge Reuters.

Sprekkene er funnet på det som kalles «pickle fork», som er strukturen som blant annet styrker vingenes feste til flykroppen.

Klikk på bildet for å forstørre.  

NY SKANDALE: Stephen M. Dickson er president Donald Trumps nye leder av den amerikanske luftfartsadministrasjonen (Federal Aviation Administration). Dickson sier nå at administrasjonen ennå ikke har noen tidsplan for sin gjennomgåelse av endringene Boeing må gjøre med det ulykkesbefengte flyet Boeing 737 Max.  Foto: J. Scott Applewhite (AP)



Må skaffe deler

En talsperson for Boeing sier at produsenten jobber med flyselskapene for å utvikle reparasjonsplaner, skaffe deler og tilby hjelp.

Ifølge bransjemagasinet check-in.dk har FAA også krevd at 38 skandinaviske fly skal undersøkes. Det skal dreie seg om fly fra SAS og det danske charterselskapet Jet Time.

- Status er at 58 fly sjekkes på grunnlag av myndighetsdirektivet. Vi har per i dag vært gjennom sjekk på majoriteten av disse. Det er gitt ulike tidsfrister for flyene ut fra flyets vedlikeholdssyklus, men vi har ikke kjennskap til at det er funnet feil på våre fly, sier Knut Morten Johansen, kommunikasjonsdirektør i SAS.

Skal erstatte Max-flyene

Vedlikeholdsprogrammet beror på antall flytimer og landinger og angir når et fly skal undersøkes, forklarer Johansen.

Fly som hadde gått mer enn 30.000 turer er beordret undersøkt innen én uke, ifølge direktivet fra USAs luftfartsmyndigheter. Undersøkelsen kan gjøres visuelt og tar omtrent én time per fly.

Flyene er en versjon av typen Boeing 737 kalt NG, som er forkortelse for neste generasjon. Boeing planlegger å erstatte NG med MAX-flyene, som alle for tiden er satt på bakken etter de to MAX 8-ulykkene i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars som kostet totalt 346 mennesker livet.

(©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag