Undersøkelsene ble beordret av USAs luftfartsmyndigheter forrige uke etter at det ble funnet sprekker på fly i Kina.
Southwest Airline har undersøkt over 200 fly og satte to på bakken. Brasilianske Gol Linhas Aereas har tatt elleve fly ut av drift, ifølge Reuters.

Nye sjokktall om svensk flyskam: - Dette er veldig uvanlig
Sprekkene er funnet på det som kalles «pickle fork», som er strukturen som blant annet styrker vingenes feste til flykroppen.
Må skaffe deler
En talsperson for Boeing sier at produsenten jobber med flyselskapene for å utvikle reparasjonsplaner, skaffe deler og tilby hjelp.

Flere passasjerer reiste med SAS
Ifølge bransjemagasinet check-in.dk har FAA også krevd at 38 skandinaviske fly skal undersøkes. Det skal dreie seg om fly fra SAS og det danske charterselskapet Jet Time.
- Status er at 58 fly sjekkes på grunnlag av myndighetsdirektivet. Vi har per i dag vært gjennom sjekk på majoriteten av disse. Det er gitt ulike tidsfrister for flyene ut fra flyets vedlikeholdssyklus, men vi har ikke kjennskap til at det er funnet feil på våre fly, sier Knut Morten Johansen, kommunikasjonsdirektør i SAS.
Skal erstatte Max-flyene
Vedlikeholdsprogrammet beror på antall flytimer og landinger og angir når et fly skal undersøkes, forklarer Johansen.
Fly som hadde gått mer enn 30.000 turer er beordret undersøkt innen én uke, ifølge direktivet fra USAs luftfartsmyndigheter. Undersøkelsen kan gjøres visuelt og tar omtrent én time per fly.

SAS granskes i Sverige etter oppsigelse
Flyene er en versjon av typen Boeing 737 kalt NG, som er forkortelse for neste generasjon. Boeing planlegger å erstatte NG med MAX-flyene, som alle for tiden er satt på bakken etter de to MAX 8-ulykkene i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars som kostet totalt 346 mennesker livet.
(©NTB)