Flytypen 737 MAX-8 settes på bakken: Norwegian har 15. – 90 nye er i bestilling

NORWEGIANS FØRSTE: Bjørn Kjos foran Norwegians første Boeing 737 MAX-fly. Denne flytypen er i hardt vær etter det har vært to dødsulykker på omtrent ett års tid.

NORWEGIANS FØRSTE: Bjørn Kjos foran Norwegians første Boeing 737 MAX-fly. Denne flytypen er i hardt vær etter det har vært to dødsulykker på omtrent ett års tid.

Etter to dødsulykker med flytypen 737 MAX møter Norwegian kundestorm på Facebook.

11.03.19 12:10

Flyselskapet Norwegian har satset tungt på Boeings 737 MAX. De har 15 stk i flåten allerede, og 90 nye på vei.

Flytypen har vært involvert i to tragiske dødsulykker på noen måneders tid. Luftfartssikkerhetseksperter påpeker at ulykkene har skjedd på samme måte.

På tross av at både Kina, Ethiopian Airlines og andre har parkert flyene, velger Norwegian å fly som normalt. Det får kundene til å rase på Facebook.

– Dersom passasjerens sikkerhet hadde vært topp prioritet hadde dere fulgt etter noen av de mest sikre flyselskapene, så det du skriver ikke sant. Ethiopian, Cayman Airways og Kina har alle stoppet flyvninger med denne maskinen, skriver én kunde på Facebook.

To ulykker på kort tid

De to ulykkene på kort tid har skjedd i Indonesia i oktober 2018 hvor 189 mistet livet, og nå på søndag hvor 157 mennesker mistet livet utenfor Addis Abeba i Etiopia.

Begge de tragiske ulykkene skjedde kort tid etter avgang. Den amerikanske professoren i luftfartssikkerhet William Waldock mener dette vekker mistanke om sikkerheten på flytypen. Den samme flytypen krasjet på samme måte, med nesen først, som etterlot vraket i småbiter.

– Etterforskere har ikke stor tro på tilfeldigheter, sier han.

Børs-smell

Kort tid etter åpning på Oslo børs er Norwegian-aksjen betydelig ned med seks prosent.

Det kommer på tross av en børsmelding mandag morgen om at selskapet hadde en passasjervekst på 8 prosent forrige måned, sammenlignet med februar 2018.

Totalt var det 2,52 millioner passasjerer som reiste med Norwegian i februar.

Kina parkerer 737 MAX

Kinesiske luftfartsmyndigheter opplyser at de har parkert flytypen Norwegian satser tungt på i kjølvann av søndagens flyulykke. Det samme har Ethiopian Airlines og Cayman Airways gjort.

737-800: Denne flytypen har Norwegian brukt i over ti år. Den skal erstattes av 737 MAX, som nå er i medienes søkelys etter to ulykker. Foto: NAS

Norwegians storsatsing

I februar 2018 kom nyheten at den aller siste flyet av typen Boeing 737-800 hadde landet på Oslo lufthavn. Den nye storsatsingen til Norwegian ville heller være Boeing 737 MAX-8.

Ifølge Boeing selv er flytypen den kjappest selgende i flyprodusentens historie. Totalt har de mottatt 4.700 ordre fra 100 kunder over hele verden. En av de store kundene er Norwegian.

Ifølge Norwegian har selskapet 15 fly i dagens flåte. Flyet har 189 seter og bruker 737 MAX på transatlantiske ruter mellom USAs østkyst og Irland, Nord-Irland og Skottland.

737 MAX: Slik ser Norwegians nye storsatsing ut. Foto: NAS

– Denne flyleveransen markerer slutten på en æra for Norwegian. Da vi introduserte Boeing 737-800 i flåten for 10 år siden, gjorde vi det for det var et moderne og drivstoffeffektivt fly med lave driftskostnader. Nå starter vi et nytt kapittel i Norwegians historie med leveranse av over 100 Boeing 73 MAX-fly som er enda mer drivstoffeffektive, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos da avtalen var signert.

Norwegian: – Flyr som normalt

I motsetning til Ethiopian Airlines, Cayman Airways og enkelte andre aktører, setter ikke Norwegian flytypen på bakken.

– Våre tanker går til alle dem som er berørt av denne tragiske hendelsen. Alle våre 737 MAX 8-fly flyr som normalt. Vi er, som alltid, i tett dialog med Boeing og forholder oss til deres og luftfartsmyndighetens anbefalinger. Sikkerheten til våre passasjer kommer alltid først, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen til Nettavisen.Økonomi.

Vekker mistanke

Likhetene mellom flyulykkene vekket mistanke blant luftfartseksperter.

Alan Diehl støtter Waldocks uttalelse. Han mener likhetene, ved at mannskapet på begge flyene raskt etter avgang merket noe var feil, «klart tyder på et potensielt kontrollproblem».

Han understreker at grunnen til styrten kan vær mange forskjellige.

Grunnleggeren i Aviation Safety Network (ASN) mener det er for tidlig å trekke slike paralleller. Selskapet fører statistikk over verdens flyulykker.

– Jeg håper folk vil vente på det første resultatet av etterforskningen i stedet for å trekke forhastede konklusjoner basert på de få faktaene vi vet nå, sier Harro Rante.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.