Gå til sidens hovedinnhold

For syv år siden var det få som våget å satse på gründerne – nå henter de 100 millioner for å vokse ut i Europa

Vil tredoble antall ansatte på tre år. – Eksponentiell vekst, sier direktøren.

STAVANGER (Nettavisen Økonomi:) Året er 2014, og Futurehome-gründerne Erik Stokkeland, Sigbjørn Groven, Bjarne Handeland og Odd Eivind Evensen sitter på et trangt kontor med en god idé. De har sluttet i jobbene sine for å satse for fullt.

Selskapet skal få smarte dingser i hjemmet til å snakke sammen - og levere fremtidens hjem. Men ingen med penger har tro på noen ungdommer uten noen form for merittliste.

I stedet er det kundene som tar sjansen på gründerne i fraværet av pengesterke investorer. Stokkeland og medgründerne samler inn 1,5 millioner kroner gjennom crowdfunding og en kampanje hvor kundene forhåndsbestiller varer.

– Private investorer hadde tidligere vært mest opptatt av olje og gass, men ble oppmerksomme på oss da de så at 500 kunder ville ha produktene våre, sier Stokkeland.

Les også: Da gründer Lars (33) kom hjem fra USA hadde han kun ett mål for øye – nå er selskapet hans verdt to milliarder kroner

Får dingser fra Google, IKEA og Philips til å snakke sammen

Året etter fikk gründerne inn sine første private investorer, blant annet oljegründer Ståle Kyllingstad og IKM Industri-Invest. I 2016 ble produktene lansert, og telegiganten Get - med 500.000 kunder - meldte sin interesse.

– Vi så etter noen som kunne hjelpe oss med å utviklet et smartprodukt til våre borettslagskunder, som stod for 75 prosent av kundemassen vår. Vi finkjemmet selskaper i hele verden, og endte opp med to kandidater: Smarthings fra USA og Futurehome fra Stavanger, sier tidligere strategidirektør i Get Thor Einar Strand, som i dag er finansdirektør i Futurehome, og fortsetter:

– Førstnevnte ble raskt kjøpt opp av Samsung, og dermed ble Futurehome et naturlig valg.

Konseptet til Futurehome er enkelt, men komplisert: Gründerne har utviklet seg til å bli et software-selskap med et system som «prater» med de fleste smarte enheter i hjemmet, enten det er en elbil-lader, robotgressklipper eller lysbryter. Alt av dingser fra for eksempel Google, Philips og Ikea skal styres gjennom én app og én smarthub.

– Smarthusmarkedet går som en kule nå, og vokser 18 prosent årlig. Nå har 31 prosent av husholdningene minst én smartdings, og i 2025 vil over 60 prosent ha minst én slik dings, sier finansdirektør Strand.

Ifølge medgründer og salgssjef Sigbjørn Groven har Futurehome en reserveordre på 4.700 installasjoner i nye boliger for aktører som Obos og Selvaag, samt en rekke lokale utbyggere i Stavanger, Viken og Bergen.

Les mer: Selskapet til Knut Roar (41) på europeisk prestisjeliste: – Overrasket

Henter 100 millioner for å vokse ut i Europa

Get kjøpte 51 prosent av aksjene i Futurehome i 2018, og løftet smarthjem-selskapets markedsføring, distribusjon og salg til nye høyder. I 2020 ble Get-merkevaren vraket av Telia, som kjøpte Get to år før. Fra 1. juli i år ble hele Telias smarthjem-satsing overdratt til Futurehome.

– Vi så at produktene våre kunne nå ut til langt flere enn Telias kundemasse. Derfor omorganiserte vi samarbeidet slik at vi kunne gjøre alt av salg, distribusjon og leveranse utenfor Telia. Nå har vi et rigg som gjør at vi kan skalere opp internasjonalt. Dette er på mange måter startskuddet for vår utenlandssatsing, sier administrerende direktør Stokkeland.

Ambisjonene er det ingenting å si på. I løpet av de neste fem årene skal Futurehome (i kronologisk rekkefølge):

  • Etablere seg i Sverige og Danmark (2021)
  • Gjøre et kraftig inntog i hele Norden (2022)
  • Etablere seg i Tyskland, Polen, Frankrike og England (2023)
  • Få godt fotfeste i de nevnte landene (2024)
  • Rulle ut videre og bredere i EU (2025)

Les mer: Norske gründere fikk milliontilbud fra Silicon Valley-fond på e-post: – Trodde det var spam

– Hvor kommer disse ambisjonene fra?

– Vi har testet vannet noen steder for å se hvor lang tid det kunne ta å komme i gang. Samarbeidene vi har fått til og etterspørselen i markedene tyder på at det ikke vil ta altfor lang tid. Derfor har vi satt opp en forretningsplan som viser hvordan vi kan spre produktene våre i Norden og Europa frem mot 2025, sier Stokkeland.

Planen krever at selskapet henter mellom 75 millioner og 100 millioner kroner til ansettelser, utstyr og en buffer. Selskapet tok nylig inn tolv nye ansatte i forbindelse med virksomhetsoverdragelsen fra Telia, og teller i dag 36 personer. Gründernes mål er at selskapet skal bikke 100 ansatte innen tre år.

– Vi er i dialog med private investorer nå, og planlegger å gjennomføre en emisjon i løpet av de neste tre månedene, sier Stokkeland.

Ekstrem konkurranse om de skarpeste

Som Nettavisen Økonomi har skrevet tidligere i år, sliter mer enn halvparten med å få nok folk med rett kompetanse, og én av tre bedrifter har forsøkt å rekruttere uten hell. Futurehome-sjefen sier at selskapet sliter med å finne dyktige programmerere.

– Det er en ekstrem kamp om de riktige folkene. Apple og Google støvsuger verden for folk, og så sent som i desember mistet vi en ansatt til Google, sier Stokkeland.

Nå har selskapet endret egne retningslinjer for å utvide søket etter ansatte.

– Før hentet vi folk fra India, Nepal, Polen og Latvia til Norge, men nå har vi begynt å ansette folk der vi finner dem. På den måten har vi større sjanse til å finne dyktige folk, og i det siste har vi ansatt flere folk fra Krakow i Polen, sier Stokkeland.

Finansdirektør Strand mener tidspunktet er riktig for en ekspansjon til utlandet.

– Vi er allerede veldig solide i Norge, og har opparbeidet oss en sterk posisjon globalt innen smarthjem-teknologi. Nå ønsker vi å overføre det samme vi har gjort i Norge til Norden og deretter EU. Det betinger eksponentiell vekst de neste årene, sier Strand.

Les mer: Banebrytende avtale for Desert Control i Abu Dhabi: – En helt fantastisk følelse