Gå til sidens hovedinnhold

Forbrukerrådet langet ut mot mobilbransjen - nå slår Telenor tilbake

Vi undervurderer de norske mobilkundene, og pris er ikke viktigst for mange, mener Norges største mobiloperatør.

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet gikk for to måneder siden hardt ut mot det hun mener er manglende konkurranse i det norske mobilmarkedet.

Blyverket raste mot høye marginer for operatørene og hevdet at den høye hastigheten i de norske nettene her skyldes lav bruk av data. Hun vil ha et tredje nett i Norge som skal ta opp konkurransen med markedslederen Telenor og Telia Norge.

Adm. direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge er derimot opptatt av at et flertall av de norske mobilkundene vet at Telenor har det beste nettverket. 73 prosent av mobilkundene i Telenor svarer det viktigste kriteriet for dem når de velger nett, er dekning og kvalitet.

- Det betyr ikke at pris ikke er viktig, og man vil jo gjerne ha best mulig kvalitet til lavest mulig pris. Men må kundene velge, velger de dekning og kvalitet. Når kunder etterspør dekning og kvalitet, må vi levere på det, sier Furberg til Nettavisen Økonomi.

Les også: Telenor advarer om SMS-svindel: – Siste versjon av Flubot

Rekordhøyt

Telenor Norge-sjefen sier de investerer veldig mye mer i Norge enn i noen andre land og mer her hjemme noen gang tidligere. I år vil Telenor investere for 6 milliarder kroner i Norge. Det er ifølge Furberg tolv ganger så mye som i Danmark og fire ganger så mye som i Sverige.

Forbrukerrådet hevder at norske mobilkunder betaler mye for lite. Furberg mener det er ingen tvil om at det er konkurranse i det norske markedet, og det er blant annet flere aktører i Norge enn Finland.

- Vi har tre nettverksaktører, men på toppen av det 20 tilbydere såkalte tjenesteleverandører. 1 million norske mobilkunder skifter mobilselskap hvert år, kundene er bevisste.

- Jeg tror vi undervurderer norske kunders evne til å finne de billigste og beste operatørene, parerer Furberg.

Les også: Vil selge gullnummer til 15 millioner – har fått inn tre bud

Dyr dekning

Han er også opptatt av at grisgrendte Norge er et land hvor folk opplever det kan være utfordrende å ha dekning overalt.

- Nordmenn vet viktigheten av å være koblet på uansett om de befinner seg på Vestlandet, i Nord-Norge eller er på fjelltur. Vi skal ha dekning. Og så er det slik at den dyreste dekningen er der det er færrest folk. Det er 30 prosent flere basestasjoner i Norge enn i de andre nordiske landene.

- Forbrukerrådet peker på at vi bruker halvparten så mye data som forbrukerne i de andre nordiske landene, og det er hovedårsak til høy hastighet i det norske mobilnettet?

- Noen av uttalelsene kommer fra stortingsmeldingen som Samferdselsdepartementet kom med i vår. Man plukker de uttalelsene som passer best for sin argumentasjon. Det er også viktig hvor stor tilgang kundene har til andre internettforbindelser og fiber, og vi er kommet veldig langt i Norge, svarer Furberg.

Ubegrenset

Han viser blant annet til at Telenors søsterselskap i Finland lenge har hatt ubegrenset med datatilgang. Det ga en «boom» i databruken til de finske mobilkundene. Finland har også liten grad av fibernettverk.

- I Norge fikk kundene våre ubegrenset med datatilgang først i fjor, og da ser vi at kundene bruker mye mer data. Gjennom våre trådløse bredbåndstilbud bruker kundene 40-50 ganger så mye data som de vanlige mobilkundene, men de teller likevel med i den norske fastkundestatistikken.

- Det er så mange forskjeller mellom de ulike landene, og det er vanskelig å dra lettvinte og tydelige konklusjoner, sier Furberg.

Forbrukerrådet håper på et tredje fullverdig tredje nett i Norge, ved siden av Telenors og Telias. Ice ligger best an i løypa.

Les også: Nå kommer 5G-eksplosjonen: - I sommer ser vi ketsjup-effekten

Politisk mål

- Det er et politisk mål i Norge om tre nett, og vi samarbeider godt med både Telia og Ice om innplassering av utstyr. Det er mulig å bygge et tredje nett, og Ice leier også plass i Telenors tårn. Vi har i stor grad lagt til rette for at andre kan operere rundt omkring i Norge.

- Telenor er nummer én i Norge og i Bangladesh, men vi er også nummer to og tre i flere land. Vi er vant til konkurranse og ønsker den velkommen, sier Furberg.

Telenor Norge mistet i andre kvartal 24.000 mobilabonnenter.

­- Av disse er 19.000 kontantkortkunder og datakortkunder. Dette segmentet er jevnt fallende, og vi liker aldri å tape kunder, men jeg er ikke overdrevet bekymret for utviklingen, sier Telenor-direktøren.

Slutt om halvannet år

Kobbernettverket – nettverket for de tradisjonelle fasttelefonene - skal legges ned innen utgangen av 2022. Furberg sier bortfallet av kunder med fasttelefon ligger på 50.000-60.000 per kvartal.

- Ved halvårsskiftet stod vi igjen med ca. 306.000 fasttelefonikunder. De seneste tolv månedene har det falt bort 227.000 kunder, inklusive kunder med internett og dsl.

- Det er spesielt eldre mennesker som har beholdt fasttelefonen, gjennomsnittsalderen er over 70 år. Disse kundene ønsker å beholde nummeret sitt. Bedriftskundene har i all hovedsak byttet til IP-telefoni, men vi er forberedt på å skifte ut gamle løsninger for også de store bedriftskundene, sier Furberg.

Omvendt kronesmell

Telenor-konsernet leverte for andre kvartal et resultat somlå noe under analytikernes forventninger og måtte tåle en resultatnedgang fra andre kvartal i fjor. Hovedårsaken er at den norske kronen var sterkere i andre kvartal enn i fjor, og mye av virksomheten til Telenor er i utlandet.

I Norge falt inntektene i foregående kvartal fra 6482 millioner kroner i 2020 til 6278 millioner i tilsvarende kvartal i år. Driftsresultatet i perioden økte fra 3086 millioner kroner til 3135 millioner.

- Det var et bra kvartal for Telenor Norge. Først og fremst klarte vi å kompensere inntektsfallet fra kobberkundene som nå fases ut i Norge. På årsbasis nærmer vi oss 1 milliard kroner i årlig inntektsbortfall, og vi er nå inne i året med det høyeste bortfallet.

Trådløs jubel

- Til tross for det har vi en svak inntektsvekst. Driveren er først og fremst trådløst bredbånd og fiber, som har vokst med 28 prosent, og så har vi tjenester på toppen av dataaksepten, kommenterer Furberg.

Furberg mener derfor at den viktig driveren fremover for mobilsektoren er tjenester på toppen av internettaksessen.

- Vi tror området er i vekst, blant annet fordi kundene er opptatt av mer sikkerhet. Telenor har de seneste årene hatt som strategi å utvikle tjenester som er relevante og som kundene er villige til kjøpe fra oss. Det er forsikring og sikkerhetsprodukter som har drevet inntektsutviklingen per år, sier han.

Telenor omsetter nå totalt tjenester for 1,7-1,8 milliarder i året, fordelt på forretningskunder og forbrukermarkedet. For mobilkundene ligger inntektsandelen fra tjenester ifølge Furberg på 10-15 prosent.