Gå til sidens hovedinnhold

Forbrukerrådet: - To kontrollerer mobilmarkedet

Forbrukerrådet mener vi trenger et tredje mobilnett i Norge som utfordrer gigantene. De kjøper ikke Telenor-sjefens forklaring på de høye mobilprisene.

Den gjennomsnittlige norske mobilkunden i Telenor betaler langt mer enn Telenors mobilkunder i Sverige og Danmark. Telenor-sjef Sigve Brekke mener hovedforklaringen til det, er kravstore norske kunder, samt den vanskelige norske geografien.

Det gjør at kostnadene med å bygge ut nettet er mye høyere i Norge enn i nabolandene. Den forklaringen kjøper ikke Forbrukerrådet uten videre.

Les også: De fleste foreldre snoker i barnas mobiltelefon

Mye lavere

- Høye fjell og store avstander kan bare delvis forklare prisforskjellene. Både i Finland og Sverige er det store geografiske områder som skal dekkes, og der er prisnivået mye lavere enn i Norge, sier Finn Myrstad i Forbrukerrådet til Nettavisen Økonomi. Han er fagdirektør for digitale tjenester hos forbrukermyndighetene.

Myrstad mener det fortsatt i praksis er et duopol i det norske mobilmarkedet, altså et marked dominert av bare to aktører. Telia og Telenor kontrollerer markedet.

- De fleste mobilselskapene som folk kjenner, er faktisk også eid av disse to selskapene. For eksempel er OneCall, MyCall og Chess eid av Telia, mens Talkmore er eid av Telenor, påpeker fagdirektøren.

Les også: Ikke lenger dyrere å ringe spesialnumre

Heldigvis

En typisk Telenor-kunde legger nå fra seg 330 kroner i måneden, over dobbelt så mye som en dansk Telenor-kunde. Tall fra Telia Norge for fjoråret viser en gjennomsnittlig månedsbetaling på rundt 290 kroner for kunder som betaler ut fra hvor mye de ringer.

For kunder som har en blanding av forhåndsvis/etterskuddsvis abonnement, ligger månedbelastningen på drøyt 250 kroner. Myrstad mener vi trenger et tredje nett som fullt ut kan konkurrere med gigantene.

- Heldigvis er utfordreren Ice i sterk vekst, men det er klart at den sterke posisjonen til Telia og Telenor gjør det vanskelig for dem og andre mobiloperatører å konkurrere på like vilkår, sier Myrstad.

Han anbefaler derfor forbrukeren å orientere seg i markedet og skifte leverandør om de kan få et bedre tilbud et annet sted. Det finnes ifølge Myrstad flere gode sammenligningstjenester hvor de kan få oversikt over priser og tilbud.

Kommentarer til denne saken