*Nettavisen* Økonomi.

Ford drøyer el-bil-vraking

Ford Motor Company vurderer likevel å la ElBil Norge få kjøpe tilbake alle Think-bilene som Ford planlegger å ødelegge i USA.

Etter å ha vært utsatt for massiv kritikk mot planene om å destruere alle Think-bilene i USA, gikk Ford Europa tirsdag kveld ut med opplysninger om at selskapet "nøye vurderer" tilbudet fra ElBil Norge om å kjøpe tilbake 400 testbiler i USA.

Møter Skogsholm
– Vi har bruk for bilene i Norge, sier samferdselsminister Torild Skogsholm (V).

Onsdag møter hun Ford Europas visepresident Ingvar Sviggum for å fortelle ham at hun stiller seg uforstående til beslutningen fra Ford Motor Company om å ødelegge Think-bilene.

Skogsholm minner om at det er ventetid på det norske markedet for å få el-bil. Da blir det svært underlig at de norskproduserte el-bilene destrueres i California, mener hun.

Vil kjøpe
Daglig leder Hans Håvard Kvisle i det lille selskapet ElBil Norge vil kjøpe alle Think-bilene som Ford ønsker å destruere i USA. Planen er å bygge om bilene for norske forhold.

– Vi har ennå ikke fått svar fra gigantselskapet, sier Kvisle til NTB.

Destruksjonsplanene har vakt sterke reaksjoner blant miljøbevisste elbil-venner i USA, England og Norge.

El-bilene er fullt kjørbare, og er verdt mellom 90.000 og 130.000 kroner på bruktmarkedet. Samtidig står over 200 potensielle elbil-kjøpere på venteliste i Norge.

Aksjonerte
Greenpeace aksjonerte tirsdag mot Fords beslutning da et titall Greenpeace-aktivister okkuperte taket på Fords hovedkvarter på Kolbotn.

Aksjonistene satte ved 5.30-tiden opp et banner med krav om at Ford ikke knuser el-bilene. Demonstrantene begynte også å dele ut løpesedler med informasjon til de Ford-ansatte etter hvert som de kom på jobb.

– Det er uakseptabelt at et av verdens største og mest forurensende bilselskaper vil sende miljøvennlig teknologi på skraphaugen på denne måten, og de skal i hvert fall ikke få gjøre det uten at folk og Ford-ansatte får vite om det, sier Truls Gulowsen i Greenpeace.

Vurderes
Ford Europa sier tirsdag kveld at de fortsatt ønsker å "resirkulere disse bilene til bruk i vedlikehold av den norske flåten med Think City-biler" - og at de bildelene som ikke er til nytte er planlagt destruert.

Men samtidig holder selskapet nå døren åpen for et hjemkjøp til Norge:

– Ford fikk på forsommeren et tilbud fra selskapet ElBil Norge om kjøp av de resterende bilene i USA. Dette tilbudet blir nå nøye vurdert av Ford Motor Company, som vil gi et svar i løpet av nær fremtid. Det er imidlertid mange og komplekse problemstillinger som knytter seg til den videre behandling og ansvar for disse bilene, og vi vil legge stor vekt på å informere ElBil Norge om disse, heter det i en pressemelding fra Ford Europa.

Er bygd om
Informasjonssjef Jan Johansson i Ford Norge sier til NTB at Ford vil strippe Think-bilene for deler før de ødelegges, fordi Ford Norge har påtatt seg ansvar for å levere deler i ti år framover til de Think-bilene som ruller på norske veier.

– Dette er et ansvar selskapet har etter kjøpsloven, poengterer han.

Johansson understreker at beslutningen om å destruere bilene ble tatt for lenge siden. Ford har bestemt seg for å satse på hydrogendrevne biler framfor elektriske.

– Holder ikke
Truls Gulowsen i Greenpeace avviser argumentasjonen.

– Det holder ikke. ElBil Norge har forpliktet seg til å kjøpe samtlige biler for 2.300 dollar per stk. ElBil Norge har også forpliktet seg til å ta alle kostnader med å hente bilene og bygge dem om, samt vedlikeholdsansvar og produktansvaret via norske forsikringsselskaper, sier Gulowsen til NTB.

ElBil Norge produserer bybilen Kewet og forhandler brukte, elektriske kjøretøy av ulike merker. Firmaet holder til i Oslo.

Greenpeace-aksjonen i Norge følger opp en tilsvarende markering i San Francisco mandag, der Greenpeace, Rainforest Action Network, Global Exchange og en bred allianse av elbil-brukere i USA lanserte sin kampanje mot Fords planer om å ødelegge de norskproduserte Think-bilene.

(©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.