Literprisen på 95 oktan var allerede i fjor over 20 kroner flere steder i landet, og på nyåret har Oslo fulgt etter. Selv hos de ubetjente St1-stasjonene har man måttet betale langt over 20 kroner literen, ikke minst som følge av stadig høyere oljepriser.

St1 endret rett før kl. 13 mandag literprisen for 95 oktan fra 18,55 kroner til 20,39 kroner da Nettavisen tok dette bildet på stasjonen i Sporveisgata ved Bislett. Mandag formiddag er normalt en gunstig tid å kjøpe bensin på, variasjonene gjennom uken kan være store.

Ifølge kommunikasjonssjef Lillian Aasheim i St1 Norge AS har den høyeste prisen i Oslo-området vært 20,65 kroner literen for bensin. Det skjedde 1. februar. St1 Norge AS eier og driver Shell-stasjonene i Norge og benytter Shells varemerke.

Les også: Ny vill rekord for Norge: Pengene fosser inn fra oljenæring

Tommelfingerregel

En tommelfingerregel ifølge Kyrre Aamdal i DNB Markets er at hvis oljeprisen stiger med 10 prosent, øker utsalgsprisen med ca. en tredjedel, 3 prosent.

Oljeprisen er nå på drøyt 91 dollar fatet. Når oljeprisen 100 dollar fatet, som ikke er usannsynlig, vil utsalgsprisen stige til langt over 21 kroner literen for 95 oktan hos de dyreste utsalgsstedene.

Roy Steffensen sitter i finanskomiteen for Fremskrittspartiet. Han vil onsdag stille spørsmål til finansminister Trygve Slagsvold Vedum i den ordinære spørretimen om Vedum er er enig i at 20 kroner literen for bensin er for høyt.

-Allerede i høst forstod Frp at det ville gå mot høyere matvarepriser, økt rente, økt strømpris. Vi foreslo derfor flere kraftige tiltak for å redusere belastningen for folk og reduksjon av bensin- og dieselavgiften på 3 kroner, sier Steffensen til Nettavisen.

Les også: Historisk olje- og gasseksport i desember: - Det haster med strømmen, Støre!

Stemt ned

- Dessverre ble våre forslag nedstemt, og i 2022 leverte Ap/Sp/SV den største skatte- og avgiftsøkningen på over 20 år, fortsetter han.

VG skrev i mars i fjor at parlamentarisk leder Marit Arnstad i Senterpartiet hadde stilt et ultimatum til fremtidig regjeringspartner Arbeiderpartiet: Det var uaktuelt å sitte i en regjering der bensinprisen går over 20 kroner.

– Nei. Det kommer ikke til å skje. Det blir en beinhard forhandling. Tredobling av CO2-avgiften og bensinpris på 20 kroner kommer til å ødelegge hele legitimiteten til klimapolitikken ute i det norsk folk. Vi slutter opp om målet om 50–55 prosent kutt innen 2030. Men skal du få til det, må du ha med folket på det, sa Arnstad for elleve måneder siden.

Les også: Skyhøye priser på drivstoff: - 90 prosent er ikke påvirket av oss

Ut av sammenhengen

Medlem av finanskomiteen, Geir Pollestad (Sp) sier sitatet må ses i en sammenheng der prisen ville øke med flere kroner som følge av en kraftig økning i CO2-avgiften.,

- Det er markedet som nå har økt bensinprisen, ikke regjeringen. Vi vil ikke binde vår deltakelse i regjeringen i takt med markedsprisene, men avgiftene kan vi som politikere gjøre noe med.

- Derfor reduserte vi veibruksavgiften slik at pumpeprisen på bensin ble 0,22 kroner lavere per liter enn hvis Solberg-regjeringen forslag hadde blitt vedtatt.

På spørsmålet om Senterpartiet kan garantere at det blir lavere drivstoffavgifter fremover, svarer Pollestad:

- I regjeringsplattformen står det at vi skal redusere disse avgiftene, det er det som ligger til grunn. I det første budsjettet denne regjeringen la frem, tok vi ned noe av avgiftsøkningen fra Solberg-regjeringen.

- I årene fremover er det viktig å holde avgiftene på drivstoff lavere enn det er i dag.

Lurt

Steffensen mener at de som trodde på at Vedum og Senterpartiet ville kjempe for lavere bensinpriser, har all grunn til å føle seg lurt. Steffensen hevder at allerede før de gikk i forhandlinger med SV, hadde de foreslått å øke bensinavgiften.

- Sp kjempet ikke, de ga opp allerede før forhandlingene med SV. Nå har de gitt SV lillefingeren. I forhandlingene i årene som kommer, vil avgiftene på bensin trolig bli enda høyere, spår Frp-politikeren.

Pollestad avviser at det har vært noe lureri. Han mener Steffensen selv bør ha dårlig samvittighet, etter at daværende finansminister Siv Jensen i hennes periode økte de totale avgiftene med 6,3 milliarder.

Les også: Bensinprisen nærmer seg 20 kroner – derfor skyter prisene nå i været

Spill

- De som fikk ganske store lettelser, var de som kjøpte nye elbiler. Jeg tror vi er tjent med å komme vekk fra det spillet som Steffensen driver på med.

- Han bør glede seg over at regjeringen ikke øker avgiftene kraftig slik hans egen regjering gjorde. Målet er å ta ned drivstoffavgiftene og få ned bensinprisen, gjentar han.

Pollestad sier at verken den nåværende regjeringen eller tidligere regjeringen har diskutert at avgiftene skal påvirkes av hvor høy oljeprisen er.

Les også: Massiv strøm-smell for Støre: - Vokser i omfang dag for dag

Pumpeprisen avgjør

- Det er pumpeprisen som folk merker, og den svinger opp og ned om oljeprisen er høy eller lav. Men igjen, det er vi politikere om fastsetter avgiften, og det står i regjeringserklæringen at de skal over i en ny retning.

Steffensen håper at Senterpartiet ser at totalen av økte matvarepriser, økte strømpriser, økte bensinpriser og økt rente ikke er bra for skattebetalerne. Steffensen håper at dette ryddes opp i når statsbudsjettet skal revideres i mai.

- Da forventer Frp at Ap/Sp-regjeringen leverer på avgiftslettelser slik Sp lovet velgerne før valget.

Om regjeringens reduksjoner, sier Steffensen at det var sammenliknet med et forslag som ikke ville fått flertall.

Mye høyere innkjøpspriser

Lillian Aasheim skriver i en e-post til Nettavisen at de gjennom årets første måneder har opplevd en sterk vekst i innkjøpsprisen for ferdig raffinert bensin og diesel.

Dermed har det vært satt prisrekorder både i Oslo og andre deler av landet som følge av dette. Aasheim poengterer at drivstoffprisene er sammensatt av tre forskjellige deler:

Om lag 60 prosent av prisen er ifølge Aasheim statlige skatter og avgifter. Innkjøpsprisen på ferdig raffinerte produkter utgjør ca. 30 prosent, mens de siste 10 prosentene ifølge Aasheim går med til å dekke kostnader forbundet med å lagre, distribuere og drifte nettverket av bensinstasjoner.

«Det er ut fra dette, samt lokal konkurranse i markedet vi setter våre priser gjennom uka», skriver Aasheim.

Sparte 20 prosent

Aasheim mener det er sammensatte årsaker til at prisen på ferdige raffinerte produkter er sammensatt. Høy etterspørsel, prisen på råolje og generelt høye energipriser gjør at raffinering blir dyrere.

Oljeprisen (ett fat nordsjøolje) har siden månedsskiftet oktober/november 2020 steget fra rundt 40 dollar fatet til over 90 dollar.

Oljeselskapene blander også inn en andel biodrivstoff, og prisen på denne har ifølge Aasheim også økt den siste tiden.