Forlanger svar fra Norske Skog

Investor Petter Stordalen er fornøyd etter dagens møte med de ansatte ved papirfabrikken Union, og etterlyser et svar fra Norske Skog.

05.08.05 15:51

Finanskjendisene Øystein Stray Spetalen og Petter Stordalen har slått sine pjalter sammen, og lagt inn et bud på den norske papirgigantens fabrikk i Skien. For 100 millioner kroner håper de to å redde Union fra nedleggelse.

Fredag ettermiddag var investorene på besøk i den nedleggingstruede fabrikken for å prate med de papiransatte.

- De var meget positive, og vi ble tatt imot med en stor grad av åpenhet og positivitet. De ansatte uttrykte både støtte og glede over at arbeidsplassen deres er tryggere nå enn for et par dager siden, sier Stordalen til TV 2 Nettavisen.

Ledelsen ved fabrikken ville på sin side ikke møte hotellkongen og hans kompanjong.

Vil ikke ha konkurranse?
Heller ikke Norske Skog ser på budet med blide øyne. En av betingelsene for at giganten vil selge, er at det ikke skal drives papirproduksjon ved fabrikken. Ulike eksperter har reagert på selskapets utspill, og mener Norske Skog er redd for konkurranse.

Forutsetningen for at Stordalen og Spetalen skal legge de 100 millionene på bordet er imidlertid en fortsatt produksjon.

- Vi vil ikke være konkurrenter til Norske Skog i fremtiden, poengterer Stordalen.

Det er nemlig bokpapir, og ikke vanlig papir som skal lages i Skien.

- Har dere hatt noen kommunikasjon med Norske Skog etter at budet ble oversendt i går?

- Det neste nå er at at vi vil ha et møte med Norske Skog snarest. Nå er ballen så ettertraktelig plassert hos dem, og de bør ta neste steg, sier investoren.

Stordalen har stor tro på at investeringen i Union vil gi avkastning, og at fabrikken vil ha en lønnsom drift videre.

Avviser pr-teori
Fredag skrev Propaganda at pr-byrået Geelmuyden-Kise stod bak Union-stuntet. Finansnettstedet iMarkedet lanserte teorien om at Spetalen og Stordalen uansett vil vinne gigantisk pr-seier, selv om de skulle «tape» kampen om Union.

Men hotellkongen avviser at budet er lagt frem bare for å få positiv omtale.

- Det ville i så måte vært tidenes dyreste pr-stunt, påpeker Stordalen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.