Gå til sidens hovedinnhold

Forsker uten resultater

Mye penger til forskning og utvikling skaper ikke bedre økonomiske resultater, viser ny undersøkelse.

I forbindelse med regjeringsskiftet i Norge, diskuteres det nå om den såkalte Skattefunn-ordningen skal videreføres. Denne gjør det skattemessig gunstig å investere i forskning og utvikling.

En fersk undersøkelse heller kaldt vann i blodet på dem som ivrer mest for forskning og utvikling.

Konsulentselskapet Booz Allen Hamilton har kartlagt utviklingen for de tusen selskapene i verden som bruker mest penger på forskning og utvikling.

Undersøkelsen viser ingen sammenheng mellom store investeringer i forskning og utvikling på den ene siden og økonomiske resultater på den andre. Verken salgsvekst, overskudd eller avkastning til aksjonærene er bedre for de 10 prosent av selskapene som ligger høyest når det gjelder forskning og utvikling.

- Det finnes ingen enkel måte å oppnå vedvarende suksess med innovasjon, advarer viseadm. direktør Barry Jaruzelski i Booz Allen Hamilton i en pressemelding tirsdag.

Han mener organisering av pengebruken er mye viktigere enn hvor mye som investeres.

I undersøkelsen trekkes Apple frem som et selskap som bruker mindre på forskning og utvikling enn det som er vanlig i bransjen, men som på grunn av fokus og god organisering har kommet ut med suksessprodukter som iMac, iBook, iPod og iTunes.

For lite er skadelig
Men selv om man ikke kan kjøpe seg suksess, kan det være skadelig å bruke for lite. Undersøkelsen finner ingen forskjell i utviklingen mellom de selskapene som bruker mest i sin bransje og dem som ligger midt i feltet. Men selskaper som bruker mindre penger enn vanlig i sin bransje, leverer svakere økonomiske resultater. De 10 prosentene som ligger lavest i undersøkelsen, gjør det dårligere på økonomiske nøkkeltall.

Bildet ser altså ut til å være at man bør bruke normalt mye penger på forskning og utvikling, men når man først gjør det, er det organisering og ikke økt pengebruk som gir resultater.

Vekstbransje
Selv om konsulentselskapet stiller spørsmål ved fornuften i økende forskning og utvikling, konstateres det i undersøkelsen at forskning og utvikling fortsetter å være en vekstbransje, fordi mange toppsjefer mener det er nødvendig for fremtidig vekst.

De tusen selskapene i undersøkelsen brukte 384 milliarder dollar, eller 2.500 milliarder kroner på forskning og utvikling i 2004. Det innebærer en årlig vekst på 6,5 prosent siden 1999, ifølge Booz Allen Hamilton, som også konstaterer at veksten har tiltatt de siste årene.

Microsoft bruker mest penger i verden på forskning og utvikling, fulgt av Pfizer og Ford. I snitt bruker de tusen selskapene i undersøkelsen 4,2 prosent av omsetning på forskning og utvikling.

Store penger
I Norge har Skattefunn-ordningen slått an blant bedrifter. I 2001 fikk bedrifter 200 millioner kroner i tilskudd gjennom den daværende Funn-ordningen.

I 2003 ble det godkjent Skattefunn-søknader med et skattefradrag på rundt 1,5 milliarder kroner, og nivået i 2004 var trolig høyere.

Reklame

Morsdag og valentine: Nå er det tilbud på blomster levert på døra

Kommentarer til denne saken