Fortsatt flere menn i mediebransjen

I norske mediebedrifter er mer enn ni av ti sjefredaktører menn. Blir ukepressen også tatt med i betraktningen, er 80 prosent av alle redaktører menn.

Førsteamanuensis Elisabeth Eide ved Høgskolen i Oslo, som har studert kjønnsdelingen innenfor massemediene siden slutten av 1970-tallet, påpeker at kvinnenes inntog i mediebransjen har stagnert, melder NTB.

- Fra 1979-89 var det framgang i antallet kvinner i mediene. Men fra 1989 til 99 ser vi at det flater ut. Slå seg til ro-tankegangen er blitt ganske utbredt, sa Eide i en debatt onsdag.

Eide har også observert at det hersker en uformell arbeidsdeling innad i redaksjonene.

Politisk redaktør Marie Simonsen i Dagbladet avslørte i debatten at det er ganske tøft for en kvinne å stå frem i det offentlige rom. Simonsen mener kvinner som er synlige i mediene blir bedømt mye hardere siden de alltid er i mindretall.

Redaktør Hilde Sandvik i Syn og Segn påpekte i debatten også en spirende tendens til økt machokultur blant yngre menn i mediene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag