Romjulssalgene er over oss - og snart står nyttårssalgene for tur.

Motivene for å holde salg varierer imidlertid fra bransje til bransje. Noen må kvitte seg med sesongvarer, andre vil ha ut mest mulig varer før årsoppgjøret, mens andre holder salg for å ikke bli usynlig i salgskaoset.

De ulike salgsmotivene gjør også at det er stor forskjell på hva slags rabatter de ulike butikkene er villig til å gi. Størst rabatter finner du naturlig nok i de butikkene som har størst motiv for å holde romjuls- og nyttårssalg. Og det er i klesbutikkene.

Sommer og vår på vei inn
- Vi er nødt å holde salg nå, for vår- og sommerkolleksjonen er allerede på vei inn og vi må rydde hylleplass i butikken, sier butikksjef Mariann Hagberg ved BikBok på Strømmen Storsenter til Nettavisen.

For å bli kvitt høst- og vintervarene flesker hun til med skikkelige rabatter.

- Vi har halv pris på nesten alle våre varer nå, så nå er det lurt å skaffe seg boblejakka du ikke hadde råd til før jul, smiler Hagberg.

50 prosent er langt fra det beste romjulstilbudet i landets klesbutikker. Enkelte tilbyr opp til 80 prosent avslag, i hvert fall hvis vi skal tro denne reklamen fra Nelly.

Rabatt på enkelte produkter
Ikke langt fra Hagbergs butikk finner vi Lefdal Elektromarked. Også her er det romjulssalg, men rabattene er ikke så store som hos BikBok.

- Vi har masse tilbud, men rabattene varierer fra produkt til produkt. Vi kjører ikke en fast prosentsats slik som BikBok. Hvorfor det er slik må du nesten spørre hovedkontoret om, sier butikksjef Wenche Andreassen.

Administrerende direktør Trond Samuelsen hos Lefdal opplyser følgende om salgsstrategien

- Vi har jo ikke sesongvarer på samme måte som klesbutikkene. Våre jule- og nyttårssalg er en del av vår markedsføring, selv om også vi rydder plass for nye årsmodeller av enkelte varer. Men mest avholder vi salg nå for å ikke bli usynlig i en tid da mange bransjer annonserer kraftig, sier han.

- Hva slags rabatter gir dere nå?

- Som Andreassen opplyste gir vi ikke noen spesiell prosentsats. Men vi gir gode tilbud på enkeltvarer. For eksempel har vi produkter som tidligere kostet 8000 kroner som du nå kan få for i underkant av 6000 kroner, sier Samuelsen.

Foretrekker salg fremfor akebakken
Han er overrasket over salget på den første handledagen etter jul.

- Fra hovedkontoret følger vi løpende med på salget rundt om i våre butikker. Jeg trodde folk ville ut på ski med all snøen vi har fått, men tallene våre mandag er overraskende gode, så folk foretrekker tydeligvis salg fremfor akebakken.

Null rabatt
Det er langt fra alle bransjer som avholder jule- og nyttårssalg.

- Vi har ingen salgskampanjer i forbindelse med romjul og nyttår, sier kommunikasjonsrådgiver Håvard Løkke i IKEA Norge til Nettavisen.

Ifølge Løkke dreier salgsstrategien til Ikea seg om å holde fast, lave priser året rundt.

- Det er allikevel mulig å finne enkelte produkter på tilbud nå. Det er typisk på utgående sesongvarer. Tilbudene kan i disse tilfellene variere fra varehus til varehus. Men en ting har vi skikkelig salg på nå – og det er på julepynt, sier smiler Løkke.

Se opp for luresalg
I iveren etter å ikke bli usynlig i salgsrushet, er det noen butikker som jukser med førpriser. I fjor oppdaget Forbrukerombudet flere som jukset, og disse fikk krav om å dokumentere at salget virkelig er salg.

- Vi kommer også i år til å følge med på salgene, og det kan godt være at vi gjør noe lignende i år. Det kommer litt an på hva vi ser ute i markedet, sier seksjonssjef i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, til DinSide.

For å være et ekte salg skal varen være solgt til førpris i en periode rett før salget. Dessuten skal alltid salgsprisen oppgis i markedsføringen.

Et godt råd for å ikke bli lurt er å alltid sammenligne en pris med hva samme vare koster i en annen butikk.

Få bedre råd med Nettavisens tjenester:
Minstrøm: Bytt strømleverandør og spar tusener.
Minrente: Bytt bank gratis og spar 5000 kroner i året.
Mittoppdrag: Få tilbud fra håndtverkere.
MinKreditt: Finn det billigste forbrukslånet