*Nettavisen* Økonomi.

Friskmelder annonsemarkedet

Foto: (Scanpix)

Krisen er over for de som lever av rause annonsekroner. Neste år skal det pøses ut 365 millioner mer enn i år, og radio, Internett og utendørsplakater er vinnerne.

Mediebyråene Carant og Vizeum har regnet seg fram til at annonsemarkedet blir på litt over 8 milliarder kroner i 2004. I år stopper taksameteret på 7,7 milliarder, melder Dagens Næringsliv.

- Trenden er klar – alle mediekanaler ser ut til å få et hyggelig løft neste år, sier administrerende direktør Helge Onsum i Aegis Media Norge.

Veksten fra 2003 til 2004 blir på 4-5 prosent, men fortsatt er det et stykke igjen til toppåret 2000. Da brukte annonsørene 8,2 milliarder på å friste deg og meg til å bruke mer penger.

Internett og radio er annonsevinnerne i 2003 målt i relativ vekst, og trenden vil fortsette neste år. Også utendørsreklame vokser kraftig.

Ifølge Onsum vil det være tapere og vinnere innenfor hver kategori. På TV-himmelen er TV 3 og TV Norge i støtet, men også TV 2 vil oppleve vekst neste år.

For fagpressen ser det stygt ut også i 2004, mener ekspertene. Også P4 og Radio1 vil få det tøft når nykommeren Kanal4 kommer på lufta 1. januar.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.