– Vi har kommet langt med arbeidet, men det gjenstår fortsatt en del kunder som ikke har svart, og som vi fremdeles ikke har riktige dokumenter på. Vi arbeider med å purre og kontakte disse slik at vi skal komme helt i mål, sier Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB til vi.no
DNB skriver til kundene på nett at de har frist på 10 dager fra de har mottatt brevet til legitimere seg.
Les også: Massive køer utenfor DNB: - I ytterste konsekvens kan kontoen bli sperret
Ventetid på pass byr på problemer
Lange ventetider med å skaffe seg pass, for å legitimere seg kan å by på problemer for DNBs kunder. Det er leveringsproblemer på både pass og ID-kort, og politiet har varslet at levering før ferien kan bli utfordrende. Situasjonen er forventet å normalisere seg på senhøsten.
– Dersom du ikke har fått passtime etter fristen er du nødt til å opplyse om når du har fått passtime slik at vi kan følge opp og du får muligheten til å relegitimere deg, sier DNB til vi.no.
Dette skyldes krav fra norske myndigheter til identifisering av bankkunder i henhold til hvitvaskingsloven. Dersom bankene ikke har tilstrekkelig informasjon eller dokumentasjon på kunden, må de legitimere seg på nytt (se faktaboks lenger ned i saken).
Hvis kunden velger å ikke identifisere seg, vil vedkommende i verste fall miste adgang til kontoen og banken kan avvikle kundeforholdet.
DNB uttalte til Nettavisen at de hadde tre måneder på å legitimere seg.
Kontoen kan bli sperret
På spørsmål om kontoen ville bli sperret og man ville miste pengene man hadde på konto, svarte Korsberg Dalsbø:
– Hvis vi ikke får kontakt med kunden etter flere forsøk over lengre tid, kan kontoen bli sperret. I disse tilfellene vil vi sende et brev hvor vi ber om informasjon om hvor pengene på konto skal overføres. Kunden kan når som helst legitimere seg med gyldig oppdatert informasjon, ta kontakt og få kontoen åpnet igjen hvis dette skjer, sa Marte Amundsen Vilming, pressekontakt i DNB, til Nettavisen.
Legitimering i bankene:
- Hvitvaskingsregelverket i Norge krever at bankene må ha en løpende oppfølging av kundeforholdet.
- Det vil si at kundeinformasjon må holdes oppdatert og at banken vet hvem kunden er. Det krever at kunden med jevne mellomrom må bekrefte identiteten sin.
- Hvis dette ikke blir gjort, risikerer kunden at kontoen i verste fall blir sperret, men alle som trenger legitimering, vil bli kontaktet i god tid først.
- Banker kan ha litt forskjellig regler for hvordan man relegitimerer kundene. DNBs kunder kan benytte seg at ID-sjekk i BankID-appen, nettbankmelding eller fysisk oppmøte på kontor.
- For legitimering trengs gyldig legitimasjon. Det er norsk eller utenlandsk pass, norsk utlendingspass, norsk reisebevis for flyktninger, norsk nasjonalt ID-kort eller norsk førerkort utstedt etter 01.01.98. Norsk bankkort med bilde, fra en annen bank enn DNB, er også gyldig ID.
Kilde: DNB