Gå til sidens hovedinnhold

Frps prestisjeprosjekt slaktes: – Dette er galskap

Frp fikk gjennomslag for to milliarder kroner til Stad skipstunnel. Det er bortkastede penger, mener forfatter og kommentator Jon Hustad.

Tirsdag ble det budsjettenighet mellom regjeringen og Fremskrittspartiet. I pakken ligger to milliarder kroner til Stad skipstunnel. Siden ideen kom for 25 år siden er det gjort en rekke samfunnsøkonomiske analyser. Nær sagt alle analysene har slaktet prosjektet.

– Dette er samfunnsøkonomisk galskap, sier forfatter og kommentator Jon Hustad som selv er vestlending.

Les mer: Krisemåling for Frp og Siv Jensen: - Aldri målt partiet så lavt

– En eller annen tulling

Han mener det er lenge siden Frp sluttet å bry seg om hva det lønner seg å bygge, og at Stad skipstunnel er et godt eksempel på det.

– Dette har vært et tema i 25 år siden en eller annen tulling kom på ideen. Dette vil bli stående som en sarkofag etter tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp), sier Hustad.

Ifølge Finansdepartementets analyse vil prosjektet ha en negativ verdi på 950 millioner kroner. Hovedgrunnen til det er lite av skipstrafikken på Stad vil kunne bruke tunnelen. Hurtigruten er blant selskapene som har sagt de ikke har bruk for tunnelen.

Les også: Rådmannen (63) fikk sluttoppgjør på nesten en million - samtidig fikk han 1,1 million i årslønn hos ny kommune

– Ingen store lasteskip eller passasjerskip har nytte av denne tunnelen. Det blir en tunnel for turister på sommeren og små yachter, sier Hustad.

Hustad sammenligner prosjektet med å bygge en norsk pyramide, og at det er garanti for at det blir overskridelser – fordi vi aldri har bygget et lignende prosjekt.

– I fremtiden kan barnebarna til Jon Georg Dale besøke pyramiden og si: Se hva bestefar fikk bygget, sier han tørt.

– Ja det håper jeg, svarer Frp-politiker og tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale.

Han mener tunnelen vil bli en suksess.

– Det vil gi en enorm mulighet for en ny arbeidsmarkedsregion for Sunnmøre og Nordfjord, og gi vekst og velstandsutvikling i den sterkeste maritime klyngen vi har, sier Dale til Nettavisen og legger til:

– Med Hustads logikk vil Hustadnes, hvor han kommer fra, vært fraflyttet for lengst fordi det ikke var lønnsomt. Det har heldigvis vært feil, sier han.

Den tidligere statsråden mener det er mange eksempler på vellykkede prosjekter som ikke fremsto som samfunnsøkonomisk lønnsomme før byggingen, men ble suksess etter de ble ferdigstilte.

– Det beste eksempelet er Eiksundsambandet. Der fikk vi et lang større arbeidsmarked som skapte vekst. Hustad, som jeg kjenner som en bra mann på mange måter, bør se på hvordan vi bygger vekst og velstand, sier han.

Les mer: Hvert byråkratkontor vil koste 7,8 millioner kroner: – Her må øksa frem

Jon Hustad lar seg ikke overtale av argumentasjonen. Han mener det i økende grad har blitt vanskeligere å bygge samfunnsøkonomiske lønnsomme prosjekt som fører til at det går bedre med økonomien, folk jobber mer og skaper mer.

– Det finnes prosjekter som er ekstremt lønnsomme. Men de har fått en så stor negativ symbolverdi. Tredje rullebane på Gardermoen har en lønnsomhet på 700 prosent. Men prosjektet innebærer alt klimabevegelsen hater, sier han.

Det betyr at for hver krone som investeres, får økonomien syv kroner tilbake i økt verdiskapning.

Les også: Kaos rundt storprosjekt i helsevesenet: – Uheldig om dette kommer ut i det offentlige rom

Den egentlig grunnen til at Fremskrittspartiet kjempet hardt for saken, er at de forsøker å gi Senterpartiet en kilevink, mener Hustad.

– Tunnelen gjelder både Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Det gir en stor verdi i to områder hvor Senterpartiet har gått kraftig frem, sier han.

Slakter Frps budsjettgrep

I statsbudsjettet fikk Fremskrittspartiet flyttet på drøyt 20 milliarder kroner. De andre grepene får heller ingen gode skussmål fra Hustad.

– Det budsjettet de har fått gjennom er samfunnsøkonomisk galskap. Det er enorm evidens for at folk jobber mer om de får beholde mer av inntekten. Det hjelper spesielt lavtlønte av begge kjønn og høytlønte menn. Hvis du reduserer skatten for høytlønte menn jobber de mer, og da blir økonomien større. Det er det vi ønsker oss om vi vil ha vekst.

Les mer: Eks-rådmann (61) koster kommunen over en million i pensjon hvert år - samtidig håver han inn millionlønn hos sparebank

– I stedet blir det prioritert sjokolade, sukker, en marginal nedgang i alkoholavgifter og samferdelsesbudsjettet. Samtidig tar vi inn 3000 kvoteflyktninger i året – ingen land er i nærheten av det.

Et annet prosjekt som ville ha stor lønnsomhet for Norge ville vært Ring 4. En ny ringvei rundt Oslo, som vil avlaste veinettet og sørge for at færre trenger å kjøre innom sentrale deler av Oslo.

– Men det er ingen som orker eller tør å ta marka-kampen for å gjøre noe slikt, sier han med et sukk.

Saken fortsetter etter målingen.

Kommentarer til denne saken