Frykter SAS-styret blir ført bak lyset

Pilotene i Scandinavian Airlines frykter SAS-styret blir ført bak lyset og ikke har tilstrekkelig grunnlag for å se rekkevidden av å dele opp selskapet i nasjonale enheter.

22.03.04 23:08

Pilotene, som sitter i intense forhandlinger med SAS-ledelsen i Stockholm med frist til tirsdag klokken 18, kjemper hardt for at de fortsatt skal være ansatt i samme selskap med felles rettigheter.

-Vi ønsker fortsatt å fremstå som en pilotforening og vi mener også det vil innebære økte kostnader på driftssiden å dele SAS i mindre selskaper, sier leder Jack Netskar i Norske SAS-flygeres Forening til NTB.

Mangler informasjon
Pilotene mener SAS-styret ikke har fått god nok informasjon om de operative konsekvensene av delingen, som pilotene mener vil føre til småskaladrift med økt administrasjon og redusert fleksibilitet.

-Vi føler oss ikke overbevist om at styrerepresentantene har det fulle og hele grunnlaget til å fatte de beslutningene de gjør når det gjelder den rene operative driften, sier Netskar.

Pilotene vil ha en felles operativ driftstillatelse for SAS, slik at personell og utstyr kan utveksles mellom de nasjonale selskapene.

For øvrig har pilotene tilbudt SAS å være med på kutt i lønn og avtaler, i tillegg til produktivitetsøkning, på rundt 700 millioner svenske kroner.

-Vi skal være med på å være kostnadseffektive, men da skal vi også ha en gjennomsiktig struktur, sier Netskar.

Klokken 18 tirsdag er satt som endelig tidspunkt for alle fagforeninger til å godta nye kollektivavtaler. Da setter SAS-styret seg ned i Stockholm for å drøfte hva man er blitt enige med de ansatte om og hvor man er uenige.

På overtid
Egentlig blir det forhandlet på overtid, for SAS-ledelsen hadde opprinnelig satt frist til 10. mars for fagforeningenes endelige svar.

Men da solen rant onsdag 10. mars var det mange av SAS-konsernets 39 fagforeninger som ennå ikke kunne godta SAS-ledelsens forutsetninger for å opprette tre selvstendige, 100 prosent SAS-eide selskaper i Norge, Sverige og Danmark.

Styret ga en ny frist til 23. mars, samtidig som administrasjonen ble gitt i oppdrag å utrede hvilket Scandinavian Airlines man vil få dersom ikke alle de ansatte går med på nye spareforslag.

Til styremøtet 10. mars var det enighet om 12 av de 14 milliarder kroner som må spares. Ennå manglet man 2-3 milliarder.

Exit nytt selskap?
En mulig avgjørelse i SAS' styre sent tirsdag kveld er at man skrinlegger oppsplittingen i tre nasjonale selskaper, pluss et fjerde selskap som skal ta seg av langdistanserutene. Men det betyr ifølge SAS-ledelsen nye oppsigelser, ut over de 6.000 som skal vekk fram til 2005.

Og da truer ledelsen med store rutereduksjoner, der oppgaver kan bli lagt over på øvrige datterselskaper som Braathens, Widerøe, Spanair og Blue 1. Videre kan den lønnsomme trafikken fra Skandinavia til Tyskland bli overlatt til alliansepartner Lufthansa, som kanskje også får den interkontinental trafikken fra Scandinavian Airlines.

Men det finnes en mulighet for at SAS-styret likevel velger å opprette SAS Braathens som et eget frittstående selskap. Bortsatt fra pilotene i Scandinavian Airlines har alle norske fagforeninger i dette selskapet og i Braathens - inkludert deres piloter - gått inn for nye kollektivavtaler.

Pressetalskvinne Siv Meisingseth i Scandinavian Airlines opplyste til NTB mandag ettermiddag at «det nye selskapet» skal ha pressekonferanse på SAS-hotellet på Gardermoen kl. 15 onsdag.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag