*Nettavisen* Økonomi.

Fuktproblem for mobilkunder

Som mobilkjøper har du mange rettigheter. Inntil forhandleren sier det magiske ordet: Fuktskade!

04.05.05 12:45

Nordmenn kjøper to millioner mobiltelefoner hvert år. Og hos Forbrukerrådet er det ingen klagesaker som går oftere igjen.

Som forbruker har du mange rettigheter. I hvert fall inntil forhandleren trekker frem sitt trumfkort: Fuktskade!

Er mobilen din fuktskadet må du nemlig selv dekke reparasjon eller kjøp av ny mobil.

Dette problemet belyses på «TV 2 hjelper deg» i kveld, onsdag.

Er mobilen din fuktskadet må du nemlig selv dekke reparasjon eller kjøp av ny mobil.

- Overraskende
Eirik Mills fra Bergen er en av mange som har opplevd å få denne forklaringen på det han trodde var en opplagt reklamasjonssak.

- En svært overraskende beskjed å få. Jeg er nemlig helt bombesikker på at jeg aldri har utsatt mobilen min for vann eller noe annet flytende, sier Mills, som jobber som ungdomsprest i Fana kirke.

Det var først tredje gangen Mills leverte inn telefonen Expert kunne opplyse om at den var fuktskadet.

De to første gangene mente serviceverkstedet det dreide seg om software-problemer.

Men da Mills trodde han hadde rett på en ny telefon, siden samme problemet oppsto for tredje gang, sto han i stedet igjen uten verken ny telefon eller penger.

Heller ikke sin gamle telefon kunne han få – nå skulle nemlig Expert ha 400 kroner for undersøkelsene de hadde gjort.

- Holder ikke
- Det holder ikke å bare hevde fuktskade. Forhandler har en bevisføringsplikt for hvilken type fuktskade det er og hvordan den har oppstått. Det bør helst skje i form av bilder. I denne saken er det jo merkelig at verkstedet ikke oppdaget fuktskaden de første to gangene de hadde mobilen inne, sier jurist Jon Andreas Lange hos Forbrukerrådet.

I kveld, onsdag, klokken 20.30 får du se hvordan det går med Erik Mills når «TV 2 hjelper deg» tar saken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.