Kitch'n er et av få selskaper som ikke har lidd noen nød under pandemien. Da Norge stengte ned begynte nordmenn å bake for fullt for å ha noe å gjøre før, etter og gjennom dagen på hjemmekontoret. Dette ble tydelig når flere butikker i mars 2020 gikk tom for gjær.
Ikke bare trenger man gjær og ingredienser for å bake, man trenger utstyr. Dette har kunder fått tak i hos Kitch'n og denne pandemieffekten har forbedret overskuddet til selskapet med 151 prosent fra 2019.
Les også: Full fest for Europris: - Veldig sterkt
I 2020 kom årsresultatet til selskapet på 89 millioner, opp fra 35,4 millioner i 2019. Kitch'n så en betydelig vekst i salg av varer. I 2020 lå inntektene på 850 millioner kroner, opp fra 696 millioner. Driftsresultatet kom på 115 millioner i 2020, en økning på hele 131 prosent fra resultatet i 2019 på 49,75 millioner.
Fjoråret var preget av en ekstrem vekst i netthandelen. Dette fikk Kitch'n føle på.
– Det er gigantiske volumer som flyttes fra en markedskanal til en annen. Vi har vært bevisst på dette, og har doblet investeringstakten for å møte denne utviklingen, sa sjef i Kitch'n og Tilbords, Odd Sverre Arnøy, i en samtale med Nettavisen i februar.
De har investert i teknologi for å møte fremtidens behov og har blant annet kjøpt robotteknologi fra det norske selskapet Autostore. Dette skal effektivisere driften av varelageret.
Les også: Norsk selskap vekker oppsikt i Asia: – Vi er verdensledende
Selv om Kitch'n er fornøyde med fjorårets resultater sitter de ikke rolig i båten. De planlegger ikke å åpne flere butikker, men gjør seg klare til at online-giganten Amazon ankommer Norge. Selskapet kan på sikt kapre til seg en stor del av markedsandelen til de norske interiør- og kjøkkenselskapene. På en mer generell basis kan nok Amazon kapre til seg kunder fra de fleste leverandører i Norge uavhengig av hva du selger.
– Jeg tror at vi allerede i andre halvår i 2021 vil merke at koronaeffekten avtar, og at det vil skje en avskalling av antall butikker i bransjen. Internasjonalt skjer dette allerede, og i Sverige har Amazon fått fotfeste. Det skjer en stor konsolidering av nettbutikker i Norden, og kun de store aktørene overlever, sa Kitch'n- og Tilbords-sjefen.