Siden toppen før årsskiftet har Netflix-aksjen falt 67 prosent på børs i USA. Samtidig har Spotify, musikkstrømmetjenesten falt 49 prosent.

Etter en voldsom vekst i et tiår, har Netflix mistet abonnenter to kvartaler på rad. Investorene var tidligere entusiastiske over strømmetjenestens vekst, noe som gjorde selskapet til en av de mest suksessrike aksjene de siste ti årene.

– Vi lever gjennom den første digitalreklame-resesjonen, sier Michael Nathanson, fra mediekonsulentselskapet MoffettNathanson til Financial Times.

I det stille har Telenor lansert stor nyhet til 600.000 kunder

Pandemi-effekten over

Sjefer og analytikere mener kollapsen skyldes flere faktorer. Etter hvert som verden kommer ut av pandemien tilbringer de fleste færre tid hjemme foran skjermen.

Samtidig avsløre Netflix at den eventyrlige veksten de siste ti årene har stoppet opp, som skremte flere investorer.

Bekymringene kom samtidig som en bredere frykt for resesjon i USA, ettersom flere sentralbanker hever renten for å dempe inflasjonen. I tillegg sliter folk med strammere budsjetter når drivstoffpriser, strømpriser og prisen på matvarer stiger.

Sverige får nok en billig strømdag - i Norge må vi betale nesten 20 ganger mer

Kutter i annonsebudsjett

Annonser er vanligvis den første utgiftsposten som selskapene kutter kostnadene på i nedgangstider. Ifølge resultatene for andre kvartal til Snap, Meta og Google er bruken av penger på denne posten allerede redusert.

Selskapene som er mest avhengige av strømming og annonsering for inntekter har blitt hardest rammet. Blant disse er Netflix helt i toppen.

Etter en voldsom vekst i et tiår, har Netflix mistet abonnenter to kvartaler på rad. Investorene var tidligere entusiastiske over strømmetjenestens vekst, noe som gjorde selskapet til en av de mest suksessrike aksjene de siste ti årene.

Sterke reaksjoner før ny Marilyn Monroe-film: – Gigantisk «casting»-glipp

Høyere annonseinntekter for Spotify

For musikkstrømmetjenesten Spotify hoppet aksjen fra 103 dollar per aksje til 120 dollar per aksje etter forrige kvartalsrapport. På tross av dette er aksjen fortsatt ned 49 prosent så langt i år.

Da tallene for andre kvartal ble lagt frem i slutten av juli, viste det seg at antall aktive brukere økte med 19 prosent sammenlignet med samme periode året før.

I tillegg økte annonseinntektene med 31 prosent, som førte til den høyeste inntjeningen på annonser noensinne for selskapet, skrev CNBC den gang.

Selskapets driftunderskudd i andre kvartal var på 198 millioner euro. Dette skyldtes blant annet en økning i kostnader på 38 prosent, ettersom selskapet ansatte flere og oppkjøpskostnader.

Samtidig venter selskapet et større underskudd i tredje kvartal, særlig grunnet valutakurser.

«Volatiliteten i valutakurser, og særlig en svekkelse av utenlandsk valuta mot euro kan påvirke inntektene våre negativt», skrev selskapet i rapporten.