Full krangel mellom teleselskap

Kundene har blitt kasteballer mellom selskapene Viafon og Telenetto. – Uholdbart, sier Forbrukerombudet.

12.01.06 10:09

Teleselskapet Viafon solgte kundemassen sin til Telenetto i fjor høst. Men Viafon mener Telenetto har brutt betingelsene til avtalen, og at kundene fortsatt tilhører Viafon.

Rammet over 500 abonnenter
Forbrukerombudet har mottatt mange henvendelser fra frustrerte telekunder som mottar regning fra to ulike teleselskaper. Begge selskapene påstår at de er kundenes teleleverandør. NRK meldte tidligere i uken at hele 500 abonnenter har mottatt regning fra begge disse to leverandørene for samme tjenesten.

Ifølge Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Post- og teletilsynet er det Telenetto som faktisk leverer teletjenester til kundene.

Viafon utestengt fra telepriser.no
Forbrukerombudet anbefaler kundene å forholde seg til Telenetto som leverandør fra og med 1. desember 2005, mens regninger før 1. desember 2005 skal betales til Viafon.

- Vi er ikke fornøyde med at forbrukere kan havne i situasjoner hvor kundeforholdet deres overføres til andre leverandører uten at de selv vet om det eller kan gjøre noe med det, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Flere forbrukere samt Post- og teletilsynet har hatt problemer med å komme i kontakt med Viafons kundeservice. Som en konsekvens av dette er nå Viafon utestengt fra telepriser.no.

Les mer om saken på Forbrukerombudets hjemmeside.

LES FLERE FORBRUKERSAKER PÅ WWW.TV2HJELPERDEG.NO

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.