Gå til sidens hovedinnhold

Full krise for norske klesbutikker: Ellevill jubel for tysk nettgigant

Nettbutikken Zalando hadde kjempevekst i 2020.

Saken oppdateres.

Zalando har hatt et sterkt finansielt år i 2020, og inntektene økte med 23,1 prosent til åtte milliarder euro - tilsvarende cirka 80 milliarder norske kroner. Det viser den nye rapporten de publiserte tirsdag morgen.

Det justerte driftsresultat endte på 420,8 millioner euro, tilsvarende cirka 4,2 milliarder norske kroner, tilsvarende en margin på 5,3 prosent.

Den totale verdien av alle salg vokste med 30,4 prosent i 2020.

- I 2020 nådde vi en viktig milepæl for de nordiske markedene, da vi genererte over én milliard euro i totale salgsinntekter Norge, Sverige, Danmark og Finland til sammen, sier Robert Gentz, viseadministrerende direktør i Zalando, i en pressemelding.

Norden er strategisk relevant for Zalandos vekstplaner, og de ser frem til å nå mange flere kunder i årene som kommer.

Krisetall for norske butikker

Mens den tyske nettbutikken gjør det kjempebra, ser vi det motsatte hos norske klesbutikker.

Hennes & Mauritz, Cubus og Høyer har alle kraftige fall, men aller verst er Dressmann, ifølge en stor oversikt fra Virke, som Nettavisen nylig omtalte.

Vi snakker om en omsetningsnedgang på opp mot 21 prosent, der Varner-eide Dressmann har tapt mest.

Hennes & Mauritz måtte i fjor tåle et fall i omsetningen på 11 prosent til drøyt 3,6 milliarder. På årsbasis falt omsetningen til klesbransjen med 10,2 prosent.

Starten på 2021 har ifølge Virke Handel også vært dramatisk, med en nedgang på over 20 prosent i årets to første måneder. Organisasjonen bruker ordet «krise» for å beskrive utviklingen.

Forventer vekst

- 2020 har vært et år som ingen andre. Vi har holdt øye med vår langsiktige visjon om å være utgangspunktet for mote. For de kommende årene fokuset vårt fortsatt på vekst og investeringer på lang sikt, uttaler viseadministrerende direktør Robert Gentz i Zalando, i rapporten.

Det er ikke bare det siste året Zalando har lyktes, for de har også hatt en usedvanlig sterk start på 2021, hvor den totale verdien av alle salg økte med rundt 50 prosent i første kvartal. De forventer at det øker med 27-32 prosent til 13,6-14,1 milliarder euro i regnskapsåret 2021.

Zalando oppgraderer også sine vekstambisjoner betydelig, og har som mål å øke den totale salgsverdien til mer enn 30 milliarder euro, som vil si cirka 300 milliarder norske kroner, innen 2025. Selskapet ønsker videre å betjene mer enn 10 prosent av det totale europeiske motemarkedet på 450 milliarder euro på lang sikt.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis