Gå til sidens hovedinnhold

Full priskrig på snus: – Vi garanterer priskutt

Kutt i snusavgiftene vil utløse priskrig mellom nettbutikkene.

Tidligere i uken ble det klart at Fremskrittspartiet nok får gjennomslag hos regjeringspartiene for å senke avgiftene på snus. Etter grensene ble stengt til Sverige på grunn av koronaviruset, har det vært en kraftig boom i norsk dagligvarebransje, og politikerne vil beholde mange av jobbene som er skapt i perioden.

Ifølge en undersøkelse Nettavisen har omtalt, er snus den desidert viktigste varen for om nordmenn setter seg i bilen og kjører til Sverige for å handle.

Les også: Håver inn fem milliarder ekstra på tobakk- og alkoholavgifter

Går i strupen på svenskene

De siste årene har det vært kraftig vekst i en annen bransje: Nettbutikker for snus. Og med de nye avgiftskuttene vil det utløse en priskrig.

– Jeg garanterer at Snuslageret.no vil selge snus for nærmere 63 kroner hvis Frp vinner frem, sa snuskongen Markus Lindblad til Nettavisen.

Hans selskap står bak den desidert største nettbutikken for snus - snuslageret.no. De selger omtrent 50 millioner esker snus i året. De eier også flere andre nettbutikker som snushjem.no og snus.com.

Men flere norske gründere har blitt lei av at svenskene har hegemoni på nettmarkedet, og går nå i strupen på Lindblad og den svenske giganten Haypp Group som står bak.

Les mer: Kan bli ny sjokkpris på snus: – Jeg garanterer at prisen blir 63 kroner esken

– Vi i megasnus.no garanterer at vil bli priskutt dersom Frp får gjennomslag for sitt ønske, sier Erik Strand hos Megasnus.no.

Han synes det er ergerlig at så mange norske forbrukere handler hos svenske selskaper fremfor å legge pengene igjen i Norge.

Nettavisen tok en tur innom både kiosk, dagligvarebutikk og undersøkte alle nettbutikkene. Prisen for en klassisk General ekstra sterk porsjon (nr 4) var 104 kroner på kiosken 7/11 i Oslo. Prisen på Kiwi var på 89 kroner.

På alle de fire nettbutikkene Nettavisen undersøkte var prisen for samme produkt nøyaktig likt: 78 kroner.

Om avgiftskuttet går gjennom vil det utløse kraftige priskutt hos alle av aktørene.

Det betyr at hvis du snuser en eske om dagen vil det koste deg 3120 kroner om du handler alt i kiosk, 2850 kroner på butikken, og 2340 kroner om du handler i nettbutikken.

Alle nettbutikkene skilter også med at du får ferskere snus hos nettbutikkene, og slipper «kassekø-skam», hvor den bak kassen sliter med å finne frem snusen din.

Les mer: Milliardæren tordnet: – Det er et helt tullete system

Gratis levering

Megasnus skilter med at de kan levere på døren i både Bærum og Oslo. Med norsk flag markedsfører de med: «Vi er en 100 % norsk nettbutikk, eid og drevet av norske snusere, for norske snusere. I motsetning til de fleste av våre konkurrenter, som har store, svenske konsern i ryggen, er vi en selvstendig og uavhengig nettbutikk.»

– Svenskene, som har en høyere margin enn de norske alternativene grunnet direkteimport fra Sverige, putter gevinsten rett i lomma, priser seg høyt blant nettbutikkene, og gir seg ut for å være den norske forbrukers hjelpende hånd. Megasnus.no derimot, som handler fra norske grossister, tar en mindre cut og kan fortsatt vise til de laveste prisene, sier daglig leder Erik Strand til Nettavisen.

Han viser til flere eksempler hvor Megasnus er billigere enn den svenske konkurrenten. Som for eksempel General Classic no3, Skruf Fresh og The Lab 06 som alle er populære snusvarianter.

Snus365, hvor Adrian Huer er daglig leder, markedsfører seg også som den «norske nettbutikken for snusere. De har meldt om en kraftig snusboom under koronakrisen. Folk vil ikke gå i butikken, og de kan heller ikke kjøre til Sverige.

Les mer: Norge sponser elbileiere med 19,2 milliarder kroner: – Det er ikke dem som har lite penger som kjøper Tesla

Flere bestiller store kvanta, som for eksempel hundre esker, og ved starten av pandemien hadde selskapet 350 prosent vekst. De måtte hyre inn flere folk for å pakke esker med snus som skal ut til norske forbrukere.

– Jeg er ikke veldig bekymret for at det kommer nye aktører på banen. Vi har registrert at nye aktører kommer og går. Megasnus og Snusexpress er to navn vi ikke har hørt før. Markedet er beintøft, så vi ønsker dem lykke til, sier Adrian Huer til Nettavisen.

Les også: Bruker sex og pupper for å selge «skrekksnus»

Han mener det er knallhard konkurranse hvor det handler både om at det skal være trygt og enkelt - men også billig. Han tør ikke spå en nøyaktig pris for avgiftskuttet er klart. Men prisen skal ned.

– Vi kommer til å justere prisen etter avgiften. Går den ned, går prisen også ned, sier han.

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året

Kommentarer til denne saken