*Nettavisen* Økonomi.

G-Sport legger ned etter 117 år i Norge

 

GULLAGET: 1990-tallet var en storhetstid for hele Norges Rosenborg. Dette laget slo selveste AC Milan ut av Champions League - med G-Sport som støttespiller og sponsor.

Kjeden og logoen har vært sterkt knyttet til store og små idrettsøyeblikk i 117 år. Snart er den karakteristiske G-en borte for godt.

16.08.19 15:39

Gresvig-konsernet legger ned G-Sport og G-Max. I stedet skal alt over i Intersport, som de nå skal samarbeide tettere med.

Det er DN som melder saken.

– Dette kan virke vemodig, spesielt for ansatte. Når det er sagt: Dette handler ikke om hvilket merke vi har på døren. Det handler om at vi gjennom Intersport vil sørge for at vi har den aller beste tilgangen til de ledende merkene, noe som blir stadig mer krevende, sier G-Sport-sjef Lars Kristian Lindberg til avisen.

Les også: Øivind Tidemandsen om den store nedturen: - Jeg skjønte at noe var galt

For mange er imidlertid ikke Gresvig-G-en et hvilket som helst merke. Den er et merke som for mange er sterkt knyttet til store og små idrettsøyeblikk.

Fra Oslo til San Siro

I år er det hele 92 år siden den så dagens lys. Allerede på 1930-tallet dukket den opp på brystet til norske idrettshelter. Noe den har gjort i tiår etter tiår siden.

Klikk på bildet for å forstørre.  

ALLTID MED: Lagbilde av Rosenborg før mesterliga-kampen mot Milan på San Siro stadion i Milano i desember 1996.  Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

G-en prydet Rosenborgs drakter da laget mirakuløst slo AC Milan 2-1 å San Siro i 1996 og kvalifiserte seg for kvartfinalen i Champions League.

Nesten like mirakuløs var starten til G-sport i 1901. Konkurransesyklisten Aksel Gresvig mente Oslo manglet en profesjonell sportsbutikk. Men et brennende ønske om å bringe sporten ut til folket, trosset han økonomiske nedgangstider og lite penger og åpnet butikk.

Klikk på bildet for å forstørre.  

HISTORISK: Vegard Heggems navn er for alltid skrevet inn i Rosenborgs og norsk fotballs historie etter at han scoret seiersmålet mot AC Milan.  Foto: Tor Richardsen (NTB scanpix)

Mer enn en selger

Gresvig var langt fra bare interessert i å selge. Allerede i 1908 startet han å lage sykkelen Diamant. Senere kjøpte han opp skifabrikk. Mange har nok også hatt kandahar bindinger på ski. Kandahar var et Gresvig-merke.

Klikk på bildet for å forstørre.  

SKAPTE HISTORIE: Aksel Gresvig

Men det var først i 1969 G-sport ble allemanseie. Det året ble G-sport en kjede og spredt ut i over andet. 50 år etter at G-en ble et landemerke i by og bygd, får også den inn i historien

Ved siden av G-Sport, G-Max og Intersport, har Gresvig outletkjeden Sportshuset Outlet. Den vil bli omgjort til Intersport Outlet.

Klikk på bildet for å forstørre.  

SJEF FOR INTERSPORT: Lars Kristian Lindberg leder overgangen. Foto: Presse

Prosessen med overgang til Intersport starter umiddelbart, men de fleste butikkene omprofileres første halvår 2020, ifølge pressemeldingen fra Gresvig.

Les også: Svenske flytall sjokkerer: - Aldri sett noe liknende

Store tap

Gresvig har idag 84 G-sport- eller G-Max-butikker, og 101 Intersport-butikker.

– Ingen ting varer evig, og vi er pragmatiske i forhold til navn og navneendringer, skriver Olav Nils Sunde i en epost til DN.

Les også: XXL tapte millioner på lavpris-strategi. Nå legger den nye sjefen om

Gresvig-konsernet har over lang tid slitt med lønnsomheten til sportsvirksomheten sin og har gått på store tap de siste årene, drevet av tøff konkurranse fra Internett, markedsleder XXL, Gjelstens Sport 1 og billigutfordrere som Sport Outlet.

Årsrapporten for 2018 viste at Gresvig gikk på en kjempesmell i året som gikk og tapte hele 613 millioner kroner. Året før tapte de 194 millioner kroner.

- 2018 var svært preget av endringer og det er 2019 også, men vi blir mer effektiv i 2020. Jeg er glad for at vi har en god eierfamilie i O.N. Sunde i ryggen slik at vi får til dette på en skikkelig måte, uttalte Gresvig-sjef Lindberg til Nettavisen i den sammenheng.

Samtidig har også 2019 gått trådt for Gresvig, i likhet med de fleste andre sportskjedene. En rapport fra mai viste at 2019 har startet historisk dårlig for XXL, G-sport og co.

Intersport

Fra nå av skal altså alle Gresvig-butikkene være en del av Intersport. Det er en av Europas ledende sportskjeder med 5500 butikker i 43 land. Gresvig er en av 13 eiere i kjeden, og har vært med helt siden starten i 1968.

– Omprofileringen til Intersport skaper spennende muligheter for Gresvig, Intersport og viktigst av alt, kundene våre. Vi har stor tro på den valgte strategien og på ledelsens evne til å gjennomføre den, sier Olav Nils Sunde, styreleder i Gresvig AS i en pressemelding.

- Ved å omprofilere til Intersport sikrer vi at kundene våre vil ha markedsledende tilgang til de ledende merkene som de elsker, sier Lindberg i samme melding.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag