*Nettavisen* Økonomi.

Går til krig mot harryhandel med Norges første snusbutikk

KAMP OM SNUSERNE: Markus Lindblad i Snuslageret.no har kapret netthandelen for snus. Nå skal han gjøre det samme med Norges første snusbutikk.  Foto: Espen Teigen

Den svenske snus-kongen står for 3 av 4 snusbokser som blir solgt på nett i Norge. Nå skal de stoppe nordmenns fristelse for å handle i Sverige.

17.05.19 14:22

OSLO (Nettavisen Økonomi) Rett over sommeren vil Norge få sin første snusbutikk. Den lanseres av snuslageret.no, som har vokst i rekordfart i salget av snus på nett.

Hele 3 av 4 snusbokser som selges på nett, selges av dem. Nå skal de overføre suksessen til fysisk butikk.

Skriker etter snus

– I 2018 begynte nordmenn virkelig å kjøpe snus på nettet. Det vi solgte for i hele den første måneden i fjor, var det vi solgte for hver eneste dag på slutten av året. Veksten har vært enorm. Det har vært et boom, sier Markus Lindblad som er sjef i Snuslageret.no.

Nettavisen har tidligere skrevet at snus er en av de viktigste grunnene til at folk reiser til Sverige for å handle, fordi det er mye å spare over grensa. Snuslageret.no retter seg direkte mot de forbrukerne.

– Nordmenn skriker etter snus på nettet. Hvorfor? Jo, for enten vil de slutte å røyke, eller så vil de ikke reise til Sverige for å handle. Og i butikken er snusen altfor dyr, mener Lindblad.

– Dere håver inn penger, og nå skal dere håve inn enda mer?

– Alt Snuslageret.no håver inn, investerer vi i lavere priser, bedre service, flere produkter og raskere leveranser. Der ligger også nøkkelen til vår suksess, så langt, sier den svenske snus-kongen.

Klikk på bildet for å forstørre.

MODERNE: Slik skal snusbutikken se ut inni.

Nordmenn leder an

Lindblad mener Norge leder an i snuskulturen, og den nye butikken skal ikke bare være et utsalgssted for netthandelen. Snus er langt mer enn det, skal vi tro Lindblad.

– Vi vil være en spesialistbutikk, en coffeshop hvor du kan blande din egen snus og få råd om snus, og et fullt sortiment. Vi skal har våre egne snus-barista. Det blir den første ordentlige snusbutikken i Norge, sier Lindblad.

– Den kulturen er vel ganske uvant i Norge?

– Det er faktisk nordmennene som leder an og driver snuskulturen. Ikke svenskene. Det er svenskene som følger nordmennene i snuskultur. Det du ser i Norge i dag når det gjelder smaker, porsjoner og service, er det som kommer til å skje i Sverige om to til tre år, sier han og forklarer:

– I Sverige er det mer tradisjonell løssnus, type General. I Norge er det mer små hvite porsjoner, med nye formater og nye smaker. Der ligger Norge helt klart foran.

Stor prisforskjell

Og tallene viser at det er tydelig klar forskjell på snusprisen, for det akkurat samme produktet. Nettavisen besøkte 7/11, Rema 1000 og undersøkte på nettet for å sjekke prisen vanlig General porsjon, som er en av de mest solgte snusmerkene.

En boks General porsjon

  • Kiosk: 102 kroner
  • Butikk: 93 kroner
  • Nett: 76 kroner
  • Sverige: ca 50 kroner

– Når dere nå åpner butikk, blir ikke snusen dyrere?

– Vi skal ha samme pris på nettet. Vi er ikke billigere fordi vi har dårligere service eller dårlige produkter. Vi er billigere fordi vi ikke trenger inntekten til å betale andre varer i butikken som går på tilbud og kampanje. Kjøper du snus på Kiwi betaler du for andre varer, som Kiwi må priskrige med. Vi selger bare snus. Hos oss får du ikke noe annet. Vi kan holde samme prisnivå i den fysiske handelen som vi har på nettet, sier Lindblad.

Klikk på bildet for å forstørre.

ENKELT: Det skal være et enkelt design på butikken, og en egen snus-barista som kan gi råd, og hjelpe deg med å blande din egen snus.

250 mill. i omsetning

Snusmarkedet er i stor vekst. Ettersom stadig flere stumper røyken, blir det stadig flere snusere.

Lindblad sier det selges omtrent 70 millioner snusesker i Norge årlig. Og de har en markedsandel på 5 prosent. I netthandelen selger de 3 av 4 snusesker. Hvert år øker markedet med omtrent 5 prosent. Det betyr at de selger 3,5 mill. snusesker hvert år.

Med en snittpris på litt over 70 kroner esken, utgjør det en omsetning på omtrent 250 millioner kroner.

– Dere dominerer fullstendig netthandelen?

– Vi er de norske snusernes beste venn, både på netthandel og nå snart i en fysisk butikk. Kaller du det dominerende, så gjerne for meg, sier Lindblad og smiler.

Enkelte har vært skeptisk til tobakksbutikker, enten på festivaler eller kampanjer fra tobakksselskapene.

– Norge har et strengt helseregime, vil ikke butikken kunne være en reklameplakat for snus?

– Nei, absolutt ikke. Vi har i lang tid hatt en god dialog med helsedirektoratet på en rekke snusrelaterte-saker, og jeg vil beskrive vårt samarbeid som veldig bra. Vi har en fin og respektfull dialog oss mellom, svarer Lindblad.

– Vi skal selvsagt følge norsk lov. I vår butikk går bare inn for å kjøpe snus, ikke noe annet. Du skal ikke bestille en reise til Mallorca, eller kjøpe sko. Du skal bare inn i vår butikk for å kjøpe snus. Det er helt umulig å bli lokket til å kjøpe snus om du ikke har det som formål, mener Lindblad.

Skal kjempe snusernes sak

Snus-kongen vil rette seg mot det han kaller «fin-snusen» og mobilisere snuserne til å stå sammen om saker som angår dem.

– Snuslageret.no er snusernes beste venn. 8.000 av våre kunder signerte oppropet for å godkjenne tobakksfrisnus i Norge i fjor og i år stilte nesten 10.000 seg bak oppropet for å redde smakstilsetningen i snus. Ved å åpne en fysisk butikk, vil vi komme enda nærmere snuserne og gi dem en enda bedre opplevelse.

Når Nettavisen tar kontakt med Helsedirektoratet for deres synspunkt på åpningen av en ny tobakksbutikk, er det tydelig at dette ikke er noe de blander seg inn i.

– Dette er en spesialforretning for tobakk, tilsvarende det som finnes i dag. Dette er derfor noe vi ikke legger oss opp i, så lenge de følger regelverket i tobakksskadeloven, sier avdelingsdirektør Jakob Linhave til Nettavisen Økonomi.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag