*Nettavisen* Økonomi.

Garantert dårlig avkastning

Forbrukerombudet vil granske om bankene lurer kunder med såkalte garanterte fond.

12.03.06 21:34

Norske sparekunder taper milliarder på bankenes råsalg av garanterte fond. Nå vil forbrukerombudet undersøke salgsmetodene.

I fjor kjøpte nordmenn garanterte fond for over 20 milliarder kroner - selv om alle eksperter sier at dette er dyr og dårlig sparing.

Bladet Dine Penger har gått bankenes salgsmetoder etter i sømmene.

- Vi har gått gjennom mange prospekter og mange produkter. Vi har også vært hos bankene og snakket med rådgiverne, og i rådgiverapparatet til bankene blir vi noen steder løyet huden full, sier redaktør Tom Staavi til TV 2 Nyhetene.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Fullstendig feil
Men representanten for bankene kjenner seg ikke igjen:

- Dette er fullstendig feil. Våre rådgivere er drillet i å gi de råd og løsninger som er best for kunden, sier informasjonsdirektør Eivind Grønstad i DnB NOR.

- Jeg vil anta journalisten som har utgitt seg for kunde, har uttalt seg på en slik måte at det har vært naturlig for rådgiveren å foreslå et slikt produkt, sier Grønstad.

Dårlig avkastning
De garanterte fondene markedsføres med at man får det meste av pengene tilbake om børsen går ned. Men mange banker tier om at man får langt svakere avkastning enn i aksjemarkedet.

Dine Penger tok utgangspunkt i et av Postbankens fond - og fant at selv om børsen stiger hele 50 prosent på fem år, får kundene ikke mer enn 17 prosent i avkastning.

Klikk på bildet for å forstørre.

Forbrukerombudet synes det er ille:

- Det viser seg at du må ha en ganske høy avkastning for i det hele tatt få tilbake noe av pengene. Det må frem i markedsføringen - hvis ikke blir kunden rett og slett lurt! sier Thon.

- Når børsen går opp, går bankkunden glipp av svært mye av oppgangen, påpeker han.

Bankene tjener godt
- Bankene gjør dette fordi marginene på salget av dette produktet er høyest. Salgsapparatet er drillet til å trekke strukturerte produkter opp av skuffen når kundene helt uvitende kommer inn i bankfilialen og vil ha gode råd om sparing, sier Staavi.

Krever materiale utlevert
- Det er hva som blir sagt av selgeren når kunden sitter foran pulten som er viktig. Det er det vi skal gå inn å se på. Vi vil be om å få utlevert alt materiale og alle salgsmaler som brukes av selgerne og rett og slett om det holder vann! sier Thon.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.