Gebyrsjokk hos SAS

Viggo Pedersen fikk sjokk da han oppdaget av SAS krevde 1300 kroner ekstra for flybillettene til USA fordi han bestilte via telefon.

Viggo Pedersen bestilte tre flybilletter til USA via SAS' kundetelefon. Han trodde han hadde fått billigste pris. Da billettene kom, oppdaget han at 380 kroner per billett i serviceavgift og 150 kroner i papiravgift var en del av prisen, skriver Adresseavisen.

- Føler meg lurt

- Jeg føler meg lurt, fordi jeg ikke fikk opplyst at gebyret var så stort. Jeg fikk heller ikke opplyst at det var mye billigere på internett, sier Pedersen til Adresseavisen.

Informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS opplyser at de som ringer kundetelefonenen skal få oppgitt en totalpris som inkluderer servicehonorar, skatter og avgifter. De skal også få beskjed om hvor stort servicehonoraret er.

Ikke nødvendig med informasjon

SAS har innført gebyrene fordi de vil at kundene skal bestille på internett. Meisingseth sier det er billigere for både kundene og for SAS.

Det finnes ingen opplysninger om gebyrene på SAS' hjemmesider. På informasjonssiden til kundetelefonen er det ikke nevnt at det koster mer å bruke denne i forhold til å bestille over nettet. Meisingseth forteller at de hadde en stor kampanje de gebyrene ble innført med mye medieoppmerksomhet, så SAS fant det ikke nødvendig å ha informasjonen liggende på nettet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.