*Nettavisen* Økonomi.

Get-konflikten: En million TV-seere har krav på penger tilbake

KAN HA KRAV: Get-kunder som vil se på TV 2-kanaler blir møtt med en svart skjerm. Da må de få refusjon eller avslag i pris, sier Forbrukerrådets Pia C. Høst.

KAN HA KRAV: Get-kunder som vil se på TV 2-kanaler blir møtt med en svart skjerm. Da må de få refusjon eller avslag i pris, sier Forbrukerrådets Pia C. Høst. Foto: John Trygve Tollefsen/Forbrukerrådet

Get nekter å tilby refusjon til alle kundene som rammes av konflikten med TV 2. Det liker Forbrukerrådet dårlig.

16.06.20 21:20

Get har omtrent 500.000 betalende kunder. En drøy millioner TV-seere bruker Get for å få TV-kanalene hjem i stuen.

Den siste tiden har selskapet vært i en storkonflikt med TV 2. Partene er ikke enige om å fornye avtalen som sikrer Gets kunder tilgang på TV 2s kanaler.

Les mer: Fortsatt svarte TV 2-skjermer for Get-kunder

Ifølge Get er det fordi TV 2s krav er for høye.

– Det virker ikke som TV 2 er noe interessert i å finne en løsning, sier kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia Norge, som eier Get.

Klikk på bildet for å forstørre. Henning Lunde i Telia Norge

TV-KRISE: Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia Norge, som eier Get, legger skylden på TV 2. Foto: (Tele2)

De mener prisøkningen TV 2 krever er for høy. TV 2 på sin side mener det er den prisen alle kunder betaler, og at de er nødt til å ta seg betalt for innholdet sitt.

Les mer: Ingen enighet mellom TV 2 og Get – 480.000 kunder har mistet TV 2-kanalene sine

Møter en vegg

Kundene som ønsker å si opp Get eller få igjen penger for å ikke få produktet de betaler for, møter imidlertid en vegg. Nettavisen forsøkte å si opp abonnementet ved å ringe kundeservicen hos selskapet.

Først blir du møtt med en veldig lang beskjed om at du får den samme informasjonen ved å gå på selskapets nettsider. Deretter måtte vi sitte i nær 50 minutter for å komme gjennom til en kundebehandler.

Klikk på bildet for å forstørre. SVART SKJERM: Dette er meldingen Get-kunder møter om de forsøker å slå på TV 2-kanaler.

SVART SKJERM: Dette er meldingen Get-kunder møter om de forsøker å slå på TV 2-kanaler. Foto: Alexander Winger (Nettavisen)

Når du først kommer igjennom, viser det seg imidlertid at det eneste tilbudet du får som kompensasjon er å poeng du kan bruke på å kjøpe andre kanaler Get tilbyr. Det tilbyr ikke refusjon til kundene.

TV 2s kanaler er blant de mest populære blant nordmenn, og etter NRK er det TV 2 som er desidert størst. I tillegg til de store nyhetssendingene og flere av de mest populære programmene som for eksempel «Farmen», er det mange som benytter seg av sportstilbudet hos TV 2.

Forbrukerrådet som har ansvar for å kjempe forbrukernes sak, sier til Nettavisen at praksisen ikke er i tråd med regelverket.

Les også: Forbrukerrådet advarer bileiere

– Rett på refusjon eller avslag

– Det klare utgangspunktet er at når man kjøper en vare eller en tjeneste og ikke får det man betaler for, ja da har kunden rett på refusjon eller avslag i prisen, sier Pia Høst i Forbrukerrådet til Nettavisen.

De mener de omtrent 500.000 kundene kan be om avslag i prisen.

– Når Get ikke leverer TV 2s kanaler fordi de er i konflikt med kanalen, mener vi abonnentene kan be om avslag i prisen. Hvor mye dette prisavslaget vil utgjøre er en vurdering, sier Høst og viser til hvor lenge konflikten varer og hvor stor andel av kanalpakkene som er fra TV 2.

Klikk på bildet for å forstørre. Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.

AVSLAG: Forbrukerrådets Pia Cecilie Høst mener kundene til Get kan be om avslag i pris eller refusjon ut fra hvor lenge konflikten varer. Foto: John Trygve Tollefsen/Forbrukerrådet

Hun presiserer at det er fullt lovlig å tilby poeng isteden for refusjon. Men at det må være frivillig for kundene.

– Get har selvfølgelig anledning til å tilby sine abonnenter verdikuponger, poeng eller andre kanaler som kompensasjon, men da må det være frivillig for kunden å velge dette i stedet for refusjon, sier Høst.

Get mener på sin side at mange kunder setter pris på løsningen de har valgt med poeng.

– Vi har gitt alle våre kunder 45 ekstra TV-poeng som de kan bruke til å velge erstatningsinnhold i perioden som vi mener er en god kompensasjon for at de ikke har tilgang til TV 2s kanaler. Mange kunder setter stor pris på det, sier Lunde.

De mener usikkerheten om konfliktens varighet gjør at de ikke kan tilby økonomisk kompensasjon. Men samtidig sier Get konflikten kan bli langvarig.

– Vi vurderer selvfølgelig også økonomisk kompensasjon fortløpende når vi nå ser at det ikke virker som om TV 2 ønsker å bli enige og konflikten ser ut til å bli mer langvarig.

Les også: Er på hver sin planet i TV-krigen: Dette krangler partene om

Kundene raser

På Facebook virker det imidlertid ikke som alle kundene setter pris på Gets håndtering av konflikten med TV 2.

Selv om innleggene Get legger ut på Facebook handler om alt annet enn konflikten, blir de bombardert med kommentarer av sinte kunder.

– Jeg gir Get og Telia en uke for å bli enig med TV 2, hvis ikke så skifter jeg, sier en kunde.

En annen kunde skriver at hun er «skikkelig lei av dere». Andre sier at det er en «ren skandale», og at Get «driter på draget».

– På tide å komme til enighet. Dere driter så inderlig på draget. Synd vi forbrukere ikke protesterer mer enn vi gjør, skriver en annen kunde.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag