Matvarekjeden melder om en markant nedgang i antall solgte plastposer det siste halvåret. 61,7 millioner plastposer ble solgt i perioden. I samme periode i fjor ble det solgt 64 millioner plastposer.

- Antall plastposer solgt i Coops butikker har gått ned med hele 4 prosent det siste halvåret, sier miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge til Nettavisen.

- Dette en markant nedgang som forteller oss at kundene våre, som er de som eier oss, er miljøbevisste og setter stor pris på de tiltakene vi har gjort for å redusere bruken av plastposer, slik vi har forpliktet oss til, sier han.

Handlenett

Flere og flere kunder går over til å bruke handlenett. Totalt er det solgt og delt ut én million nett. Hver uke blir handlenett brukt 83.000 ganger.

I august lanserte Coop gjenbruksbonus, der kunder får én krone i bonus, hver gang de registrerer handlenettet i kassen. Siden august er det utbetalt 2,4 millioner kroner gjenbruksbonus.

- Regnestykket for kundene blir enda bedre om du legger til grunn at de i tillegg til å få en krone, slipper å betale 1,60 for plastposene, så totalt har kundene spart 6 millioner kroner på å være miljøbevisste i Coops butikker, sier Lutnæs.

Mange miljøkroner knyttet til plastposer går nå til Handelens miljøfond.

- Coops kunder som har kjøpt plastposer har bidratt med litt over 30 millioner kr. til Handelens miljøfond i samme periode, da 50 øre av hver plastpose går til miljøtiltak gjennom Handelens miljøfond.

Kraftige mål

Lutnæs sier at kjeden har som mål å redusere bruken av fossil plast med 25 prosent innen 2025.

- Vi har fjernet plast på et stort antall varer innen tekstil, bygg. Hage og elektrisk, hvor det ikke er behov for emballasje for å sikre trygg mat. Eksempelvis fjerner vi mange tonn plast ved å gå over til pappemballasje på våre populær jerseylaken. Mange av disse tiltakene er ikke synlige for kundene, men viktige for at Coop skal bidra til mindre plastforbruk, sier han.