Gir salgsgaranti: Ingen salg - ingen kostnad

SALGSGARANTI: Daglig leder Ali Aftab Inayat i DNB Eiendom Rodeløkka dekker alle kostnader bortsett fra takstmann og ekstraprodukter, hvis du ikke får solgt boligen til prisantydning innen seks måneder.

SALGSGARANTI: Daglig leder Ali Aftab Inayat i DNB Eiendom Rodeløkka dekker alle kostnader bortsett fra takstmann og ekstraprodukter, hvis du ikke får solgt boligen til prisantydning innen seks måneder.

DNB Eiendom slutter å ta seg betalt om ikke boligen selges til avtalt sum.

- Vi er veldig spent på hvordan markedet tar imot dette produktet. Ja, det har vært salgsgarantier før, men da har det vært mye liten skrift, sier daglig leder Ali Aftab Inayat i DNB Eiendom Rodeløkka til Nettavisen.

Forbrukerrådet sier at de i utgangspunktet er positiv til en «no cure no pay»-tilnærming.

- Vi kjenner til at eiendomsmeglere har tilbudt salgsgaranti før. I utgangspunktet er det bra med en «no cure no pay»-tilnærming og en trygg boligprosess kan være viktig for folk. Men da må de også gjøre det tydelig for forbruker hva som ligger i vilkårene for avtalen, og hva som blir dekket dersom boligen ikke blir solgt innen avtalt tid. Det er heller ikke helt enkelt å vite om en «garantert solgt»-løsning gir deg som forbruker beste pris for boligen, sier Olav Kasland, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet.

Garantien

DNBs «Garantert solgt» betyr at hvis boligen ikke blir solgt innenfor oppdragstiden,
så skal ikke kunden betale for jobben som er gjort.

Avtalen forutsetter at kjøper er villig til å selge boligen til prisantydning, og at kunden velger markedsføringspakken «Smart Solgt». Tilleggsprodukter må boligselger uansett betale for, men det er altså noe som man ikke trenger å kjøpe for å selge boligen. Salgsoppdraget må også vare ut avtalt oppdragsperiode på 6 måneder.

Selger må godta bud på prisantydning eller høyere. Hvis kunden ikke godtar et slikt tilbud, vil boligselgeren måtte dekke salgskostnadene selv om boligen ikke blir solgt.

Takst, tilstandsrapport og ekstraprodukter

Bare én ting må kjøper betale for, og det er takstmannen.

- Takst og tilstandsrapport er tredjemannsinformasjon. Dette er et forhold mellom boligselger og takstmann, sier Inayat.

- Hva med fotograf?

- Vi dekker vanlig foto, men ikke tilleggsprodukter som film, kveldsfoto eller dronepakke.

- Hva med kostnader til innhenting av kommunal informasjon?

- Vi dekker normale utlegg, forsikrer Inayat og legger til at det ikke er noen liten skrift i avtalen som gjør at kunden blir sittende igjen med en regning.

- Er det noen fare for at megler her vil legge prisantydning så lavt at dere garantert vil få solgt boligen?

- Nei, det er alltid to meglere som setter prisantydning, så dette er en grundig vurdering. Vi opplever også at kundene er så opplyste at de vet hvilken pris deres bolig bør få i markedet. Generell tommelfingerregel er at vi ikke setter prisantydning som selger ikke vil selge til. Det blir lokkepris og det har vi ikke lov til, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag