*Nettavisen* Økonomi.

Marius Paus

Gjentar dette seg, så kollapser elbilmarkedet

Har skjedd to ganger før:

Elbiler parkert i Oslo.

Elbilmarkedet kan kollapse om historien gjentar seg.   Foto: Erik Johansen (NTB scanpix)

Bilmarkedet er snudd fullstendig på hodet. Samtidig er det svært ustabilt. Én ting kan snu opp ned på alt.

Alle de 10 mest solgte bilmodellene i fjor var ladbare. De fleste rene elbiler. Tesla Model 3 ble Norges mest solgte bilmodell. En Jaguar var lenge inne på 10 på topp-listen, men endte til slutt på 11. plass. Bilmarkedet er snudd fullstendig på hodet. Samtidig er det svært ustabilt. Én ting kan snu opp ned på alt.

Les også: Frykter fullt elbil-kaos i 2020: Kan få lange ventelister eller desperat priskrig

Vi har sjekket hvordan bilmarkedet har utviklet seg siden årtusenskiftet, og ser tydelig at det er én ting som overskygger alt annet.

Det har vært to tilfeller av plutselige avgiftsendringer for politisk å styre hva vi kjøper.

Gjentar det seg, vil den norske elbil-suksessen komme ned som en skinnfell til brølet av en diesel-løve.

Klikk på bildet for å forstørre. De mest solgte bilmodellene de siste 10-årene

De mest solgte bilmodellene de siste 10-årene

Ustabilt

Ved starten på 2000-tallet var tre av fire biler en bensinbil. Den fjerde var en diesel.

I 2010 var det hele snudd på hodet. Tre av fire var diesel, og den fjerde var bensin. Spol enda 10 år frem til i dag, og nesten 70 prosent av alle biler er helt eller delvis elektriske. Resten deles likt mellom bensin og diesel.

Les også: Nye oppsiktsvekkende elbil-tall: Én ting avgjør om elbilen er en miljøvinner eller ikke

10 på topp-listen var sjelden spennende. Kjente navn som var noen plasser opp eller ned var alt. 10 på topp-listen for 2019 er derimot spenstig. Åtte av de 10 bilmodellene er nye på listen. Seks av de 10 plassene innehas av bilmerker som ikke var på listen i 2010.

El er hovedscenariet

For 2020-tiåret er hovedscenariet vårt at elbilene fortsetter fremgangen. I fjor ble Teslas Model 3 Norges mest solgte bilmodell - mer enn 5000 biler foran VW Golf som var nummer to.

Les også: Elbilsalget har nådd magisk grense: Sjekk nyårets hotteste elbil-nyheter

Strøm fra øst

I år vil norske bilkjøpere få høre om flere nye bilmerker. Kanskje er din neste bil en Hongqi? Seres? DFSK? Chery? Varebilen Maxus? Eller ny-gamle MG?

Alle merkene er elektriske, og de er kinesiske. Norske importører har fått mye nytt å selge. Det gamle engelske sportsbilmerket MG, ble kjøpt av kineserne noen år tilbake. Bortsett fra navnet er det ikke mye som minner om den lille, engelske sportsbilen.

Kinesiske bilprodusenter har en utviklingstakt på elbiler som bør kunne skremme slipset av selv den mest fattede tyske bildirektør.

Det vi har sett så langt tyder på at disse bilene bør tas alvorlig. Vi lukter muligheten for å få mye bil for pengene.

Fra vest

Her i vest kommer alle de store og kjente merkene med elbiler i løpet av de neste par årene. Vi får ID fra VW, iX3 fra BMW, Vision iV fra Skoda, XC40 Recharge fra Volvo, Polestar 2, e-2008 fra Peugeot, Model Y fra Tesla. For å nevne noen.

Innlegget fortsetter etter meningsmålingen.

Om ikke noe dramatisk skjer vil hovedscenariet utspille seg, og vi vil se et voldsomt mangfold av elbiler og elbilmerker. Spennende!

Veldig spennende, men også litt av en jobb å holde seg oppdatert. Så snart vi får mer data på disse bilene vil vi mene noe mer konkret om økonomien i bilholdet.

Les også: Sony overrasket alle: Viste frem egen elbil

Avgiftsstyrt

Bilmarkedet må ha en av de bratteste etterspørsels-kurvene som finnes. Øk prisen litt, og volumet faller som en stein. Når bilene er gode nok, som elbilene er, er det avgiftspolitikken som styrer etterspørselen.

Det skjedde brå endringer i 2007. Myndigheten ville vi skulle kjøre mer diesel og vred på avgiftene. Diesel tok fullstendig over markedet i løpet av noen få år. Etter noen år skulle vi helst kjøre elektrisk i stedet. Avgiftene ble vridd på nytt, denne gangen i favør av elektriske biler. Effekten ser vi på salgsstatistikken. Elbilene er i ferd med å ta over markedet.

Risiko

Det er ingen tvil om at avgifter er et kraftig våpen.

Hovedscenariet vårt faller om noen igjen vrir på avgiftene, og gjør elbiler mindre økonomisk attraktive.

Bompenger har delvis kommet for elbiler, og det snakkes om å kutte ned på de andre elbilfordelene. Det er skummelt.

Politikerne får det de ber om, og de får ikke det de ikke ber om. Ber de ikke om elbiler får de det heller ikke.

Vi hører noen ganger at elbilene har etablert seg i markedet og vil bli kjøpt uansett.

Det kan være ønsketenkning. Vris avgiftsmiksen vekk fra «el-fordeler» kan elbilmarkedet bli kraftig utfordret.

Les også: Branneksperter: - Vi kan ikke slukke branner i elbiler

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.